Blommig fredag - rosa (med en fråga)

Min första tanke var att den här utmaningen fixar jag inte - jag har ju ingenting rosa i trädgården och väldigt få och klena rosor. Sen började jag leta bland bilder och upptäckte att jag har ju planterat hur mycket rosa som helst! Aklejor, pioner, stjärnflocka, astilbe, julrosor..... listan blev jättelång men jag fastnade för tre miljöbilder från min trädgård där den rosa färgen dominerar - med den äran.

I den ljuvaste av tider slår Prunus 'Accolade' ut över lavendelgången och jag kan stå i vardagsrumsfönstret och studera blommorna i närbild - och riskera att få in en och annan rusig humla. Trädet lever ett farligt liv eftersom den skymmer parabolen när det blåser och det händer allt som oftast när det visas något spännande sportevenemang. K får ett smärre sammanbrott när texten 'signal saknas' dyker upp på TV-skärmen precis innan matchens mål görs, men hittills har jag lyckats hejda honom från att dra igång motorsågen.


Lite senare på säsongen tar en liten prydnadsapel över den så vanligtvis gröna entrérabatten. På andra sidan gången står numera ett nyplanterat Prunus 'Kanzan'. Tanken är att det ska ligga ett rosa skimmer över huset under några veckor, allt medan småfåglarna matar sina ungar, igelkottarna tultar runt i rabatterna och rådjuren skuttar på ängen utanför. (Själv går jag väl runt och klipper sniglar men drömmen är ju fin.)


Så kommer sommaren och favoriten av alla rosor jag någonsin sett slår ut: Valdemar! Jag kommer fortfarande ihåg första gången jag stod inför denna buske. Det var på en trädgårdsvisning och hänförelsen var total. Jag tiggde sticklingar av ägarna och de snälla människorna klippte och log förstående åt min fascination. Ingen av sticklingarna tog sig men en lite senare så fick jag en planta i födelsedagspresent. När denna planta väl blommade så var det med mörk röda blommor och jag blev otroligt besviken. Men, den var inköpt på en mycket välrenommerad rosenplantskola och ägaren kom själv ut och inspekterade vad jag fått för något och bytte sen ut växten. Sen dess har en äkta Valdemar glatt mig varje år. Just nu står jag och tittar på 4-5 meter långa grenar som väver in sig i ormhasseln bakom och syrenbersån till höger. Ska jag eller ska jag inte ta bort dem? ... det är frågan.



Fler rosa tolkningar hittar ni på Bland rosor och bladlöss.


Kommentarer

  1. Nej nej neeeej, inte tar du väl bort en så fantastisk ros.Skulle inte klippa bort en endaste gren.Låt den slingra sig.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Kommer fortfarande ihåg första bilden jag såg av Valdemar och DET var länge sedan. Ett starkt intryck - positivt :) Accolade är en klar favorit här också. Om du ska klippa eller ej har jag svårt att avgöra från bilden. Går det att dirigera om några grenar?

    Ha en härlig helg! Kram, Carina

    SvaraRadera
  3. Vilka otroligt fina bilder.
    Vilken växtkraft. Ljuvlig.

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  4. Vad fint du visar och roligt skrivet! Känner igen parabolprobelmet!!

    Jag håller med Maribel. Låt den växa. Den är underbar som den är.

    Ha en skön helg
    Kristina

    SvaraRadera
  5. Åhhh. en sån Valdemar vill jag ha, du har det hur ljuvligt som helst, blir lite avis :-) på lavendelgången......tack för att du inspirerar! Trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Träd som blommar är vackert och ger en så fin inramning i trädgården. Ibland blir det fel kan jag säga men jag har rosen kvar för den var så fin
    Ha en fin helg
    Kram Meta

    SvaraRadera
  7. Även om jag inte tillhör de rosa fanatikerna, måste jag medge att det är fint.
    Ha de gott. Catarina

    SvaraRadera
  8. Men åh den där rosen...........suck vad vackert! Jag förstår att du föll för den. Rosa är ju hur fint som helst :) /Anette

    SvaraRadera
  9. Det är så lummigt hos dig, ljuvligt! Det rosa i all grönska... gör det än vackrare.
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  10. Nej, inte kan du väl ta bort den där fina! Tänk att ha en sådan, suck...den går väl inte i min zon...
    /Anette

    SvaraRadera
  11. En sånn Valdemar ønsker jeg meg :-)) Hos oss ville problemet vært omvendt, Det er meg som ser sporten !!
    Men...du må ikke kutte den ned.
    Fine bilder fra hagen din.
    Ha en god helg :-))

    SvaraRadera
  12. Så vackert! Vad kan man mer begära? Slut på avbrotten?

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  13. Låter oroväckande med parabolen och den vackra Prunusen. Har man en sportintresserad partner vet man hur viktig sporten är. Det blir till att gömma motorsågen. Och rör inte Valdemar han är fantastisk med sina långa grenar. Så vackra blir aldrig rosorna här. Det får man bara drömma om.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  14. Merkelige greier det der...
    Valdemar er herlig :)

    SvaraRadera
  15. Jag var ute och band upp Valdemar förut, han är inne på andra året hos mig. Din ser fantastisk ut.
    Ha en fin helg
    Kram Maria

    SvaraRadera
  16. Vackert, vackert! Valdemar ser helt fantastisk ut, ta inte bort! Vad är sportevenemang mot ett underbart vackert rosablommande träd:))
    Ha en fin helg!
    Margot

    SvaraRadera
  17. Ååå.. så vackert! Ta inte bort det!

    SvaraRadera
  18. Nu bara jag måste kolla upp den där Valdemar som alla skriver om och som är så vacker.....

    Ha en skön fortsatt skön helg!

    //Veronica

    SvaraRadera
  19. Vilket charmigt inlägg, men snälla låt den vara kvar. Så vacker, eller gräv upp den varsamt med alla rötter och hyr en långtradare och åk upp med den till mig!!! :)

    Å så fin!

    Trevlig vecka! Kram Ewa :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar