Höstsysslor för lediga dagar

En ledig dag med bara lätt duggregn och höstträdgården väntar på mig.
Listan på vad som ska göras är alltid lika lång vid den här tiden på året och jag gör den nog medvetet lite längre för jag absolut älskar att vara ute och fixa och dona vid denna årstiden. Färgerna, den krispiga luften, känslan av avslut och samtidigt förberedelser inför nästa säsong. 


Syssla 1: Leta upp den vackraste höstväxten. Det finns några stycken att välja på: rönn, olvon, häggmispel, aronia... men enligt mig är glaspärlebusken i en helt egen klass. Den ser inte mycket ur för världen på avstånd (till vänster på stora bilden),   men när man kommer nära... wow! 


 ... och som god tvåa kommer de japanska lönnarna. Till höger den lilla Tsuma Beni.



Syssla 2 är att lyfta in de ej vinterhärdiga växterna och nu gäller det att spänna musklerna då krukorna är välvattnade av regnet och en del av växterna börjar bli stora. När jag värmt upp med olivträd, wasabi-kruka (hur ska den övervintra egentligen?) och en väldigt spretig rumsgran så blir nästa syssla en lätt match trots att det är den tristaste. Möbler som ska baxas uppför sluttningar och altantrappan kan lätt knäcka mig, men icke...


Syssla 4 och 5 är med tanke på djuren. Några byttor med vatten står kvar och jag lägger i räddningsplankor om någon liten varelse skulle råka råka trilla i och behöva ta sig upp och sen är det ju fåglarna vars holkar helst ska sättas upp nu på hösten.
Syssla nr 6 är den bästa! Då går jag in och hämtar kameran och bara njuter av trädgården och allt jag hunnit med. Dessutom smaskar jag i mig de sista björnbären, blåbären och de makalöst goda små kiwifrukterna.


Nästa fina lediga höstdag ska jag plantera lite fyndköp, sätta de sista lökarna och börja räfsa löv på allvar. Hoppas det inte dröjer allför länge.

Ha en fantastisk helg

För trädgårdsinspiration titta in på Trädgårdsfägring.

Kommentarer

  1. Hej Lotta!
    Vilka fantastiska bilder från din lediga dag, bara njuter. Så välkamouflerad holk.
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  2. Du får verkligen hösten att kännas lockande med ditt härliga inlägg. Det där med räddningsplankorna var så smart. Har ofta funderat på hur man ska göra med större kärl med vatten där små varelser kan trilla i och inte ta sig upp igen. Tack för tipset. Idag är det dags för mig att spänna musklerna för även här ska vattenstinna krukor tas omhand.

    Ha en fin helg!
    Anita

    SvaraRadera
  3. Har försökt odla en glasbärsbuske här utan att lyckas, men jag måste försöka igen.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  4. Å så härligt med nån som sjunger höstens lov :) Jag känner likadant - det är något fridfullt i hösten. Det låter som vi gör likadant... ..jag brukar också börja med det tyngsta och tråkigaste eller om det ska köras jord börja längst bort. Det är kladdigt i jorden men så skönt och lättrensat ändå.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  5. Vakre bilder av høsten. Liker å se dine sysler. Så fine gyngestoler. Å sitte der under tak å følge med på resten av høsten og hele vinteren, må være fint. Der jo bare å ta på seg nok klær. Jeg gjør det, men har ikke gyngestol.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar