Blommig fredag - Min favorit perenn!

Vilket svårt tema! Listan på favoriterenner är hur lång som helst och jag kan omöjligt rangordna dem. Till slut funderade jag över dem som 'bara finns där'. Inte de perenner som jag längtar eller letar efter. Inte heller tror jag att jag skulle direkt sakna dem om de försvann, men när de dyker upp blir jag alltid lika glad.

Perennen jag fastnade för sköter sig själv, återkommer troget och kväver inte sina grannar: den väldigt vanliga körveln - Anthriscus sylvestris. Den vilda varianten som kallas hundkex eller hundloka växer på markerna utanför tomten och används en hel del som utfyllnad i mina buketter.
I rabatten på bilden är den mörkt rödbladiga skogskörveln 'Ravenswing' planterad. Man kan skymta de vita blommorna framför lönnen till vänster och dessa blommor lämnar jag alltid ifred.  Med åren har fröplantorna alltmer återgått till sitt grönbladiga ursprung men i den här miljön gör det ingenting, den är vacker ändå.
I trädgården finns en annan av mina körvelfavoriter: den spanska körveln, Myrrhis odorata, som ser ut som ett kraftigväxande hundkex men som har den mest fantastiska anisdoft. Den måste jag dock hugga av blommorna på direkt för spridningen är alltför intensiv för min lilla trädgård.



I vår ska jag köpa mig en ny 'Ravenswing' och börja om från början med en mörk skönhet.

Fler favoritperenner hittar du hos Bland rosor och bladlöss.


Kommentarer

  1. Jo det är ett svårt tema....dom växter man har i sin trädgård är ju alla ens favoriter....=)
    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  2. Jeg kjenner bare den ville hundekjeksen. Den er fin som fyll i buketter. Hageversjonen var også fin:)

    SvaraRadera
  3. Den är jättefin! Och de är ju just de perennerna som bara finns där som troget bara står där som är de fina.
    Ha en skön fredag
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Det är ju just det där med spridningen...men jag har faktiskt en spansk körvel i rabatten och tuggar snabbt i mig de goda fröerna när de kommer :)

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig lund du har. Spansk körvel har vi också. Den brer ut sig lite för mycket och har blivit förpassad till att stå bredvid komposten hos oss. Men jag gillar doften när man tar på den varje gång man passerar förbi. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Den mörkbladiga frösår sig hos mig och är absolut en favorit också!

    /Anja

    SvaraRadera
  7. Tycker också om 'Ravenswing'. Den frösår sig väldigt måttligt och hos mig blir nästan alla plantor lika röda... Kan det bero på att jag frösådde den från början tro?

    Hoppas du får en härlig helg! Kram, Carina

    SvaraRadera
  8. Ja, de trofaste er vel de viktigste...
    'Ravensving' er jo bare lekker!

    SvaraRadera
  9. Intressant val. Gillar de skira blomlvastarna för att inte tala om doften. Har inte hittat riktigt rätta placeringen för min ännu. Visste inte att den röda blir grön. Då behöver jag ju inte sukta efter den.
    Trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera
  10. Åh din lund är så fin! Jag skulle gärna haft något liknande men jag har inte riktigt den typen av trädgård. Visst är det svårt att välja en perenn, omöjligt skulle jag säga:) Ha en fin helg.

    kram louise

    SvaraRadera
  11. Så vackert det är hos dig i lunden. Den spanska Körveln gillar jag med min är nysatt och inte så stor ännu. Det är ett bra val av favorit
    Ha en fin fredag
    kram Meta

    SvaraRadera
  12. En härlig växt som dyker upp hos mig ochså men jag har inte sett den blomma riktigt.
    Jag får nog flytta den .

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  13. Ja den är jättefin synd att den fröar av sig i grönt.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  14. Åh, mina favoriter också.
    Trevlig helg
    Vivian

    SvaraRadera
  15. Vad kul att få lära sig om en för mig ny sort - har den spanska men precis som du klipper jag snabbt blommorna annars skulle jag ha den överallt. Den rödbladiga ska jag leta efter!

    SvaraRadera
  16. Rawenswing är en av mina favoriter :-) Läste om dig i tidningen, så fint!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  17. Verkligen fin med det röda i det gröna.
    Ska nog leta efter den.
    Ha det bäst. Åsa

    SvaraRadera
  18. Himla fint val! Vävarväxter kan man liksom inte få nog av. Ravenswing är en supersnygging! Den vill jag också ha...! :)
    Kram!

    SvaraRadera
  19. Så herlig at du har omsorg for den som bare fyller ut i rabatten, den som synes litt lite. Nettopp som blant oss mennesker :) Alle er fine på sitt sett :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar