Vildsvin på besök

Det har verkligen varit en spännande vecka. Ända sen vi hade besök av vildsvin så har vi varje kväll efter skymning slamrat med altandörren och blixtrat med utebelysningen och varje morgon har jag rusat ut med andan i halsen för att se om de har smitit in när vi sovit. Än så länge har de inte kommit tillbaka.

Jag har läst allt jag kommit över om vildsvin och de gillar tydligen lucker mark. Rhododendronrabatten är ett riktigt sork-/mullvadsnäste och förra året stammade jag upp buskarna och fyllde upp med flera kubik lövkompost. Lucker och läcker jord och väldigt lättillgänglig alltså. Dessutom ska svinen tydligen gilla vitsippor vilket är i stort sett det enda som växer under rhododendronbuskarna. Kanske är det därför det var den enda rabatten de bökade upp hos mig medan stora delar av grannens gräsmatta ser nyplöjd ut.



Då tomten gränsar till en liten skogsdunge och fuktäng så har vi hägnat in mot älg och rådjur och jag hoppas att stängslet kan hjälpa något mot vildsvinen också. Under veckan har vi tömt förråden på allt vi kan hitta som kan förstärka det befintliga staketet. Nät, spaljéer, buskstöd, gamla skottkärror, träplankor.... det ser hemskt ut men nöden har ingen lag. Någon som har tips på effektiv stängsling? Helst utan el eftersom jag är rädd om de snälla små djuren som springer runt här.
Under vintern ska vi i alla fall försöka fundera ut hur vi ska kunna få ner rejäla stängselstolpar bland stenbumlingarna och sen viltnät och mer sten som blir svåra att klättra över med klövar. Kanske stolpar i dubbla rader med fyllning av grova grenar, ris och armeringsjärn. Bryr sig vildsvin om björnbärssnår och berberis?


 Förhoppningsvis har jag en trädgård värd att skydda till våren också.


Ha en fin vecka och besök trädgårdsfägring för inspiration.

Lotta

Kommentarer

  1. Hej Lotta!

    Beklagar verkligen dina upplevelser av vildsvin och jag förstår din oro om vad som händer i skydd av mörkret. Vi bor mitt i naturen i en liknande miljö som dina bilder visar och här i Mälardalen finns det gott om vildsvin.
    För 5? år sedan stängslade vi in ca 4.000 kvm, det som vi använder som tomt. Annars hade vi inte haft någon trädgård kvar. Och tyvärr är elstängsel det enda som hjälper, fyrtrådigt stängsel som är fäst i kraftiga stolpar. Inte de små plaststolpar som säljs, de fyller ingen funktion. Staket hjälper inte, vildsvinen lyfter upp ett sådant hur lätt som helst.
    Det medför en del arbete med elstängsel, det måste hållas rent från snö vintertid samt allt gräs runt stängslet måste klippas. Vi har en egen väg ner till huset och där får vi varje kväll dra stängslet och öppna igen på morgonen.
    Men det fungerar, utanför stängslet bökar de upp jord och stenar men har inte tagit sig igenom. Om man skall hindra dem att ta sig in finns det inget annat än elstängsel som hindrar dem, allt annat är bortkastat arbete.
    Jag är också stor djurvän men du behöver inte oroa dig för att övriga djur skadas. Haren vet hur man kryper under, en knäpp på näsan och lärdomen sitter.

    Hälsningar
    /Gunilla

    SvaraRadera
  2. Som samboende med en vildsvinsjägare är ämnet ständigt på tapeten här. De letar efter mask och larver och känner förmodligen på sig vad som finns i matväg därunder marken. Din granne kanske har ollonborrar eller liknande i sin gräsmatta eller låter fallfrukt ligga kvar.
    Att de letar i lunden beror förmodligen på att där finns mycket liv och att du skapat en allmän god miljö för både växter och smådjur och det är ju det man strävar efter i trädgården. Hur luckert det är när det gäller att plöja upp med nosen har nog inte så stor betydelse. De ger ju sig på hårda områden i skogen också.
    Jag håller helt med Gunilla om elstängsel, men här brukar folk bara använda två ganska låga trådar. Vet inte om de hjälper mot hjortdjuren. Elstängsel används också till kor och hästar. Vore det ett problem i såna kommersiella kretsar hade man säkerligen hittat på nåt annat. Ett vanligt staket även om det är högt och välsatt lyfter de lätt upp med nosen.
    Känner du nån jägare som vill sitta på passa några nätter, kan ett skjutet djur skrämma iväg resten för flera månader om det är en flock som besöker dig. Galtarna går ofta sina egna vägar ensamma.
    Vi hade under en period en detektor med rörelsevakt kopplad till en lampa i närheten av sovrummet för att bli av med en galt som strök utanför tomten. Lampan tändes förvisso många gånger för rävar, rådjur och annat innan grisen dök upp igen, men sen gjorde mannen en "Runar" och sköt den från ett fönster på ovanvåningen på natten.
    Hoppas verkligen det löser sig!
    Kram
    Anette

    SvaraRadera
  3. Här på "öjn" har vi en bonde på östra sidan som föder upp vildsvin (!?) för att sen sälja köttet. (Helt vansinnigt, man skulle ju tro att bönder och jägare har blivit brända efter införseln av rabbisar och rådjur). Dom har ett jätteområde att gå på och vi har åkt runt det och tittat. Bonden har elstängsel - med kraftiga stolpar - med 5 trådar - den lägsta nergrävd i backen under. Ändå tar sig ett och annat svin ut ibland och parar sig då tydligen med tamsvin. Säger alltså ryktet..... Jag är dock misstänksam och tror att bonden med flit låter dom para sig!
    Vi har numera rådjur i skogen hos oss, men än så länge håller dom sig där. Dom går faktiskt bara över parken, verkar inte stanna alls.
    Likaså rabbisarna, dom är mest nere vid kusten. Vi har istället stora fältharar som är större än Santos, men inga vildsvin vilket jag skulle bryta ihop om vi fick. Det räcker så bra med möss. Dom är små men dom är många och äter och bajsar överallt. Nu har vi inte fått in fler möss i växthuset än dom 4 Rolle kört ner till kusten och efter idag så hoppas jag vi slipper dom helt. Gubben min är nämligen där ute och städar upp och gör fint så vi kan njuta när vi går ut och dricker glögg nästa gång.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  4. Det Gunilla skriver stämmer med allt jag hört och sett här. Vildsvinen har ju dessutom tjock päls och hud så taggiga björnbär och berberis stoppar nog inte. Jag tänker mig elstängsel med många trådar eftersom vildsvinen finns i skogen runt om även om de peppar, peppar... Men jag har kontinuerligt älg och rådjur på tomten. Ett fåtal hundra meter bort en stor hjord av hjortar. Elstängsel är inte snyggt men effektivt :(

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  5. Men fy.. den typen av besökare vill man verkligen inte ha in de förstör ju nåt otroligt!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar