Lottas lund 2.0

Äntligen är hösten här! 

Vi har haft ett extremt snigelår. Tusen och åter tusen spanska skogssniglar har vällt fram i trädgården trots kilovis av snigelgift, nematoder och mig med saxen i högsta hugg. Jag blev illamående av bara tanken att gå en sväng min lund och efteråt kom jag in ledsen och arg varje kväll så till slut gav jag upp, gick in och stängde dörren till trädgården. I slutet av augusti försvann sniglarna i stort sett på en vecka ... (vart tog de vägen??) ... och jag gick ut och grät över förödelsen. Funkia, liljor, kobrakallor, fotblad, stjärnflocka, humle.... listan på försvunna växter är oändlig.

Men, efter några dagar så börjar jag vänja mig vid tanken på att mycket kan ha gått förlorat och upptäcker att det finns ju massor kvar. Trädgården är plötsligt lite som ett renoveringsobjekt där man inte har mycket att förlora utan kan våga sig på lite drastiska åtgärder. Jag har sågat, grävt, flyttat runt och troligen förstört en hel del men också haft väldigt roligt den sista månaden. Vad sägs om en regnränna under synliga rötter?, eller en pionrabatt inringad av buxbom? Jag har påbörjat en kryddcirkel som är tänkt att omgärdas av medelhavsväxter under mullbäret och gallrat bland buskagen i lunden där ljus och nya perenner ska få tillträde till våren. 

För tillfället syns mest bara lera och pinnar så jag har riktat kameran mot det som är fint i trädgården just nu: ljuset, favoritperennerna blodormrot, förundran över att murgrönan är så gammal att den blommar, gul ljung (troligen första gången jag köpt gul ljung!), Svante som nästan alltid följer mig i hälarna .... och inomhus väntar en kruka med en gul julstjärna, absolut inköpt för första gången.






Ja, just det... jag har också börjat förstärka tomtgränserna mot vildsvinen som härjar i området igen....
Vilket härligt år det har varit!

Ha en underbar vecka

Lotta i lunden 2.0

Kommentarer

  1. Å, stakkars deg!
    Da de iberiske skogsneglene kom hit, tenkte jeg at det var slutten på hagegleden. De økte i antall noen år, men etter iherdig bekjemping, er en daglig mengde på gjennomsnittlig 5 - 10 eksemplarer de siste 5 årene til å leve med. Har aldri noensinne opplevd et slikt antall du beskriver (men kjenner flere som har gjort).
    Veldig bra at det har snudd. Håper virkelig det forblir slik!

    SvaraRadera
  2. Hej Lotta!
    Nej, så tråkigt, förstår om lusten till trädgården försvinner om det finns marodörer som förstör.
    Hoppas de försvann för gott. Alldeles underbara bilder.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  3. Fy så fruktansvärt med sniglarna - förstår att du gick in och stängde dörren. Fantastiskt vackra bilder med ett magiskt ljus.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  4. Dessa hemska sniglar - här har jag inte sett till några alls, däremot vanliga sniglar. Men inte dom senaste åren, det har varit alldeles för torrt. :-(
    Men det du har kvar i trädgården är underbart vackert, grattis!! :-)
    KRAM/sUSIE

    SvaraRadera
  5. Vacker 'julstjärna' gillar den och den aprikosrosa som jag ibland hittar nu. Ja sniglarna... har klarat de hyfsat med pellets men på vissa ställen är det som att de har en arme sniglar. Jag har fyllt på och fyllt på. Tänkte på dig för ett tag sedan. Jag glömde krukorna med de små kornen till sjömanshjärtan. De försvann i krukorna under sommaren så jag får göra nya försök till våren och då få iväg dem med en gång.

    Kram, Carina

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar