Trädgårdsmys på vintern

Vi har ju knappast någon 'riktig' vinter i Skåne längre. Jag menar gnistrande rimfrost och knarrande snö som man pulsar fram genom i ett klart och kallt solsken. Nej, här har vi nästan konstant duggregn, snålblåst och en temperatur strax under 5 grader vilket ger en rysligt kall årstid ändå och man går absolut inte gärna ut om det inte är av nödvändigt tvång. Förutom att man detta år har tvingats bli expert på virus, handtvätt och korrekt användande av munskydd så har jag också fått lära om väderfenomenet inversion. Skåne stod inte nämnt bland de områden som haft noll soltimmar i december men jag misstänker att det är ett naturliga tillstånd här så ingen reagerar på att leran och dimman flyter ihop i en konstant gråbrun färg utan någon ljusglimt alls. Däremot skrek jag till K förra veckan att han skulle skynda sig och titta ut genom köksfönstret för plötsligt bröt en liten solstrimma fram genom molntäcket..... och som han sprang!

Det bästa 'vinter'myset är för mig att drömma och planera inför nästa säsong. Jag köper en ny anteckningsbok varje höst där jag klottrar ner mina visioner och ännu har jag aldrig haft några tomma sidor kvar när säsongen drar igång. Jag har heller aldrig lyckats omsätta alla idéer till verklighet heller, men det gör inte så mycket. 

Just nu har frödrömmandet startat. Jag förköper mig alltid och jobbar intensivt med sådderna fram till april. Bra år har jag då en massa plantor att plantera ut direkt men oftast står jag med en mängd små krukor med svårtolkade etiketter som jag helt sonika bär ut och gräver ner i min så/sandlåda där de får sköta sig själv några år framöver. Ibland dyker där så småningom upp något obestämbart som jag flyttar ut till rabatten men oftast blir det kompost. 

Men, bland alla besvärliga saker som ska slipas, rullas i sand, stratifieras och flyttas ut och in ur kylskåpet har jag hittat några som jag sår om och om igen just för att de verkar omöjliga att misslyckas med och det finns många olika sorter att välja bland. Akleja, luktärt, borstnejlika och vallmo är några exempel. 


Borstnejlikan 'Nigricans' är urläcker och blir ännu finare med de långbenta ljusa spindlarna som klättrar runt bland blommorna. Varför de gör det vet jag inte och eftersom jag lider av en lätt spindelfobi blev bilden lite suddig.  

Luktärterna växte rejält men älskades av mina invaderande sniglar så blomningen blev ynklig. I samma låda sådde jag årets lyckokast: kornvallmon 'Amazing Grey'. Makalöst vackra och kanske för klena för de feta sniglarna eller så föredrog de luktärterna för jag fick nog se 10-12 blommor. Inget dåligt resultat detta år även om påsen innehöll 1000 frön. Jag har inhandlat en ny påse till nästa säsong tillsammans med ett kilo snigelgift så striden fortsätter.

Även vintermyset fortsätter några månader till medan jag sakta fyller min anteckningsbok och fönsterkarmar med drömmar...

Ha ett härligt slut,

Lotta


Kommentarer

  1. Ja du, det blir oftast inte alls som man tänkt sig när det gäller växter. Men du kan vara glad över din härliga vallmo iaf. Den vinröda borstnejlikan med vita spindlar låter också fint - har man en gubbe som ibland brukar mata spindlar med leverpastej så kunde det kanske var nåt.....
    KRAM & ha nu en trevlig nyårsafton/Susie

    SvaraRadera
  2. Vintermys med anteckningsbok låter härligt! Jag gör nog lite samma fast annorlunda.. Det är nu jag lockas att skaffa växter. När säsongen drar igång har jag inte samma sug eller ork. Jag gjorde en storstädning i kallbänken i höstas. Det lättade rejält på trycket. Och jag har hittills inte haft nån lust att beställa varken perenner eller annat. Känns som jag vill ha ett eller två år utan sådder att ta hand om. Känner igen fenomenet med att till slut så placeras de nånstans :)

    Gott Nytt År! Kram, Carina

    SvaraRadera
  3. Hej Lotta!
    Lyckades varken med luktärter eller borstnejlika i år, men en hel del annat. Ja man har verkligen fått jaga solstrimmorna, men idag årets sista dag skiner solen på oss. Härligt.
    Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År!
    Kram /Marika

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Bågarna bågnar

Plötsligt i paradiset