På jakt efter vårtecken

På min jakt efter vårtecken kliver jag nerför altantrappan och går längs med lavendelgången. 

Det går ju inte att missa krokusarna som är ett typiskt vårtecken. 


Tittar jag ner mot trädgården så lyser de fint i den lilla runda rabatten också, i sällskap med vad jag har för mig kallas vit stjärnlök. Samma rabatt i närbild visar en yrvaken humla och även en nässelfjäril som har vaknat. Visuella vårtecken samtidigt som jag hör tranornas skrikande överflygning.



Jag köper sällan krokusar men en som jag betalade dyra pengar för var 'Advance' då jag snubblade över den i en butik för några år sedan. Jag grävde noga ner lökarna på ett bra ställe som jag nu har glömt. Kan det vara dessa blekgula med lilaaktig utsida? Känns inte riktigt igen från bilderna så jag får väl leta vidare.
En nyhet jag har koll på är den lilla våririsen 'Frozen Planet'. Helt underbart söt lyser den vit i slänten och visar upp ljusblå spetsar när man tittar närmare. 


Till grannar har den 'Katharine Hodgkin'.... i mängder! Tydligen är det sant att den gärna sprider sig för jag är övertygad om att jag bara planterat runt 20 stycken totalt genom åren och förra året åt sniglarna upp dem alla innan de hann slå ut. Jag tror det sticker upp minst 100 nu... lite överallt i trädgården också. 


Det bästa sättet att skaffa sig stora lökmattor enligt mig är att flytta jord och plantera om växter. Bägge är något jag gör ofta och det syns tydligt på lökmattorna. En av de vackraste spontana mattorna har uppstått framför komposten. Här har den dubbla snödroppen (som spider sig vilt) bildat par med en tidig lila krokus och resultatet är slående vackert. Tyvärr kan jag inte ta mig fram till komposten utan att trampa ner lökarna och därför ligger nu mina lövhögar på annan plats ett tag framöver. Suck!


Det är lätt att stirra sig blind på alla lökar som lyser i backen men glöm inte att spana på de mer subtila blommorna som t.ex de hos körsbärskornell, tibast eller hassel. Fantastiska vårtecken!



Ha en härlig vecka och se mer vårtecken hos Trädgårdsfägring.

Lotta





Kommentarer

  1. Å vilka härliga krokusmattor du visar!! Jag rörde om och flyttade lökar förra säsongen och därför är de gamla mattorna borta. Om det var den ljust gula krokusen i mitten av 3 bilder - nja det är nog den ganska vanliga 'Romance'. En favorit hos mig - den är tacksam blommar först och sätter massor av nya knölar. Advance är lite mörkare gul och med en tydlig, tunn lila skugga på utsidan - en utsökt sort :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  2. Fantastiska lökmattor du har! Jag har nog aldrig satt några krokuslökar själv, de som finns hos oss är spridda kvarlevor från förra husägaren, men nu blev jag jättesugen på att sätta massa krokuslökar i höst... :)

    Allt gott! /Birgitta

    SvaraRadera
  3. Wow! Så fantastisk vårlig det er hos deg. Jo, den gule krokusen med brunlilla bakside ligner på 'Advance'. Å, så søt den lille hvite irisen er!

    ha det godt!
    /Irene

    SvaraRadera
  4. Hej Lotta!
    Wow , helt otroligt vilken vårblomning. Skulle sätta mig i en stol och bara njuta av utsikten.
    Snart får jag förhoppningsvis njuta av mina, det är bara några få som blommar.
    Ha en skön söndag /Kram Marika

    SvaraRadera
  5. Vilka underbara "mattor" du har! Själv har jag både löpt och planterat massor av krokus - och även annat förstås - men det ser dåligt ut i år- Konstigt nog!! Så jag njuter av dina..... :-)
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  6. Utrolig flott våblomstring!! Vakkert når det danenes tepper.
    Jeg hadde startet med snøklokker et par steder, og det så lovende ut, men i år ser det nesten ikke ut til at de dukker opp. Det er dyp tele der de står...
    Ha en fin påske/Eirin

    SvaraRadera
  7. Så underbart med alla dina skira lökar! Jag tror att den du kallade för vit stjärnlök är en som är uppe i många facebookgrupper just nu men jag minns förstår inte namnet. Undrar om det var något med persisk scilla eller nåt?

    //Trädgårdshälsningar
    Lillianna
    www.pinktownroses.wordpress.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lillianna. Tack för dina fina ord och du har ju helt rätt med persisk scilla. Den vita stjärnlöken blommar senare och ser rätt så annorlunda ut. Hjärnsläpp hos mig! Ha en bra dag.

      Radera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar