Rosenbågar

För sex år sedan satte K och jag upp 7 stycken enkla bågar i trädgården. De har hållit förvånande bra måste jag säga. Till varje båge slog vi ner 4 stängselstolpar och böjde en armeringsmatta som jag höll fast mellan stolparna medan K najade fast dem på lämplig höjd. 

Tre rosenbågar blev det längs med lavendelgången. Den första håller uppe rosen 'Valdemar', en bergsklematis och ytterligare en klematis som aldrig har blommat. Den andra bågen stöttar en ros jag misstänker är 'Maidens Blush'. Den växer så det knakar och blomningen är enorm men tyvärr envisas den med att vilja växa åt andra hållet, mot den soliga slänten, så bågen blir lite ojämn. På andra sidan lägger en pärlbuske sina långa grenar över bågen och låter en rosablommande klematis klättra upp till toppen. Detta var inget jag planerat men som så många gånger förr märker jag att växter har sin egen vilja - mycket starkare än min! På den tredje bågen växer min första inköpta ros, 'Maitre d'Ecole'. Den har med åren blivit allt mindre, klenare och sjukare och är i stort behov av en flytt till ny och bättre plats. På andra sidan försöker jag få en motvillig 'Honorine de Brabant' att börja klättra på bågen. Även klematis 'Hagley Hybrid' är planterad här liksom klätterstormhatten 'Red Wine'. Alla tre ska klara lite skugga vilket de får av prydnadskörbäret 'Accolade' som växt sig stor över denna bågen. Idag är bågen nästintill tom men jag hoppas att någon utav de tre sistnämnda ska trivas och börja ta för sig.



 
'Maidens Blush' (?) x 3

klematis, 'Maitre d'Ecole' och 'Honorine de Brabant'


Kommentarer

  1. Va frodigt och fint! Det är mysigt att gå under rosenbågar. Själv har vi ingen rosenbåge, men väl en "portal" med fyra olika sorters Klematis på som vi hoppas så småningom ska täcka så det blir som att gå genom en tunnel. Det tar sin lilla tid, men vem har bråttom? :-)
    Trevlig söndag!

    SvaraRadera
  2. Gillar också rosenbågar! Men inte visste jag att Honorine de Brabant klättrar! Jag köpte en för ett par år sen och planterade i en halvcirkel med båge för klematis Summersnow på båda sidorna.H d B är inte alls så starkväxande här. Om den börjar klättrar får jag flytta den bums, för klematisen tar ju över bågen snabbt varje sommar.Men Valdemar, som du också har - DEN är starkväxande! Och så underbar, har min i ett gammalt äppelträd.
    Ha det gott under dina rosenbågar! // Lena

    SvaraRadera
  3. Så läckert! Jag är också sugen på bågar, men får väl försöka avsluta redan påbörjade projekt innan det sätts igång.
    Ser ju helt underbart ut att strosa gången fram genom alla portaler!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Det er vakkert med roseportaler ! Vi har så smått startet, og har også plantet klematis og roser. Sliter litt med rosene, men det går seg vel til:-)
    Syntes det så riktig så frodig ut hos dere !
    Ha en fortsatt fin sommer.
    Eirin

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar