Utvärdering

Det finns en enda gräsplätt i hela trädgården som inte lutar och den har därför utnyttjas till diverse sällskapsspel. I våras grävde jag upp nästan hela plätten och anlade pallkrageodling.... och jag har inte ångrat mig en sekund. Ingen annan i familjen har uttryckt någon saknad över gräsplätt, kubb eller badmintonspel så jag antar att det fått godkänt från alla.

Detta år har vi också börjat med bokashi-kompostering och utnyttjat gödningen i pallkragarna.
Vilken skörd vi har haft!! Att det regnat i stort sett konstant hela säsongen har säkerligen också påverkat resultatet.

början på februari
slutet av augusti

Jag kan inte på rak arm säga vilken odling som varit mest lyckad. Potatis, ärtor, vaxbönor, alla möjliga sorters sallat, mangold, morötter och olika sorters kryddor har skördats i mängder.
Kål och broccoli drabbades av kålflugans hemska larver och fick rensas bort. Löken är väldigt liten, liksom purjolöken, medan den ena blomsterbönan är gigantisk. Den andra hade potatis som sällskap i lådan och glesades ut rejält när denna skördades. Majsen är inte så välmatad som jag skulle önska men jag var nog också lite snabb att skörda dem.
Sommarblommorna blev mest skräp!


Även växthuset har bjudit på godis i form av många små vita gurkor och sungold-tomater i mängder.

Betyg på årets odling: 4 av 5 möjliga poäng och jag är redan igång med att planera inför nästa år.
Kåltält, pumpahängare och sallatsstege är något jag funderar över....



Kommentarer

  1. Hej Lotta!
    Kållarverna är inte kul, de drabbade dotterns odling när jag skulle vattna. Din odling ser så frodig och fin ut, alltid kul när det lyckas. Får nog byta ut min jord till nästa säsong och hämta bokashinäring hos dottern.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  2. Bild två ser klart mycket roligare ut med pallkragarna mot den första med bara gräsmattan:) Bokashi kompostering låter mer och mer intressant!
    Ha det gott!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar