Acer och vita skönheter

Å, vad jag är nöjd med mina små lönnar.
Acer palm. 'Tsuma Beni' med sina röda bladkanter.















Acer jap. 'Atropurpureum' blir underbart vacker genomlyst av solen. Tyvärr syns det inte på bilden men bredvid står en svepehortensia - Hydrangea involvucrata - vars bladkanter perfekt plockar upp lönnens färg.


















Nykomlingen Acer palm. 'Orange Dream' verkar trivas bra.















Acer palm. 'Osakazuki' ser nästan grågrön ut i jämförelse, men det tar den igen på hösten då den startar sitt eget lilla fyrverkeri i rabatten.


















Acer palm. 'Dissectum' är svår att fotografera när det blåser lite ute - ständigt i rörelse. Ska bli en stor buske är det tänkt med grå Heuchera runt fötterna och en Clematis integrifolia bredvid sig som lutar sig mot en rostig spalje.
 

















Det finns annat vackert att titta på också, vitt är ju vackert, men det blir nästan finast på kvällsrundan när skymningen lagt sig. Tyvärr går den rundan i en rasande fart eftersom myggen vaknat och är på hugget - bokstavligen!

















Dicentra spectabilis 'Alba', Trillium erectum 'Albiflorum',
Exochorda x macrantha 'The Bride', Phalaris arundinacea samt hosta och ormbunke




Kommentarer

  1. Häftig Trillium! Nu har jag sett så många fina Trillium på olika bloggar så nu måste jag snart testa om en sådan trivs hos mig!!
    Ha en trevlig helg!
    //Margot

    SvaraRadera
  2. .. och så glömde jag bort att jag skulle fråga hur du inte lyckas så bra med irisar? De är ju världens enklaste! Germanican för torrare ställen i sol, sibirican för lite mer fukthållande (normala) jordar i sol till halvskugga:-) Lätt som en plätt:-))

    SvaraRadera
  3. Riktigt tjusiga lönnar du har! De är så vackra.

    /Anette

    SvaraRadera
  4. Ohh vilka fina lönnar. Älskar de små japanska lönnarna..... När jag åkte hade inte bladen slagit ut - men det har de nog gjort nu...

    Ha' det bra!
    /Charlotte

    SvaraRadera
  5. Hmmmm,....riktigt fina lönnar,,,,,,häftiga blad :)
    Håkan

    SvaraRadera
  6. jättefina lönnar. jag har en underbar i min trädgåd som är som allra vackrast nu faktiskt.
    http://solrum2.blogspot.com/2010/05/som-finast.html

    kommer snart tillbaka!

    SvaraRadera
  7. What's up, just wanted to say, I enjoyed this blog post. It was helpful. Keep on posting!

    Also visit my blog post: click here

    SvaraRadera
  8. Nice post, things explained in details. Thank You.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar