Solfångare

Den här årstiden är trädgården målad i idel mjuka, milda färger. Det blir ett alldeles speciellt ljus när vårsolen lyser upp de dova tonerna i guld, brunt och grönt.  En mossmatta i vårsolen blir vacker som aldrig förr och den praktfulla gulbarkiga häggen Prunus maackii bländar en på långt håll. En liten tuva gulbladigt storfryle syns inte i sommarens grönska men nu har den en alldeles egen show.
De är alla riktiga solfångare.






Någon vårstädar eller bygger nytt. Förra året bodde rödhaken här eftersom det fanns alldeles för mycket sork där de vanligen brukar bygga sina bon. Jag hoppas verkligen inte att det är likadant i år.  

På norrsidan ligger ett envist stelfruset snölager kvar. Jag krafsade försiktigt fram trollhasselns sista fastfrusna grenar och minsann börjar inte några knoppar visa färg. En till trollhassel står nu på inköpslistan - en gulblommande - som ska placeras på varmare ställe och bli ännu en solfångare.

(Hamamelis x intermedia 'Diane')


Kommentarer

  1. Härliga bilder. Här är det snö snö och idel snö... Nog börjar barmarken att kika fram men inte tillräckligt fort!

    SvaraRadera
  2. Underbart våren är på gång!O tänk att få ha en rödhake boendes i trädgården den är min favorit fågel!Så söt o nästan tam på nått vis :-)
    Jag laddar för Kistamässan på torsdag!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  3. Hej Lotta.
    Smukke billeder med det helt særlige forårs lys.
    Hyg dig.
    Kh Lone

    SvaraRadera
  4. Så vackra bilder du visar. Inte bara solfångare utan glädjespridare. Lotta.... nu... är....det....VÅR!!!!
    Kram Pella

    SvaraRadera
  5. Guuud så härligt med lite färg som visar sig. Jag älskar troll hasseln, fast jag har ingen själv. Går och smygluktar hos grannen när jag tror att ingen ser.
    Mossbilden är mysig, riktigt gillar färgen där. Gör en glad med solen som lyser på den.
    Ja, nog skulle man önska att man hade lite mer pengar så man kunde semestra hur, när, och vart man ville.

    Många kramar

    Annelie

    SvaraRadera
  6. Ahh... så fina vårbilder!!! Dina bilder andas så himlarns mycket vår att jag blir stollig :-) Såå glad man blir av vetskapen att våren är på gång, på riktigt... Även om den är mer på gång på riktigt hos er längre söderut...... än hos längre norrut :-)

    Kram
    Charrlotte

    SvaraRadera
  7. Jag tackar för Awarden du gav mig för ett tag sedan. Mitt bloggande fungerar dessvärre dåligt just nu men jag har tittat in hos dig.
    Jag har idag grovstädat växthuset och det var fullt av små blommande mosstussar. Med tungt hjärta lirkade jag loss dem osäker på om de 'borde' tas bort.....Det var faktiskt riktigt vackert.
    Jag gjorde också ett allt för kort besök på mässan. Tiden lades på bloggträffen, varpå maken dök upp och sedan blev det snabbrusch genom resten.... Och jag tycks ju ha missat massor.
    Kram
    eva

    SvaraRadera
  8. Hej! Vilken fin blogg du har och så otroligt vackra vårbilder! Roligt att du är med i utlottningen hos mig!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  9. Härligt med ett gäng pigga solfångare som kan ta tillvara vårens första strålar.

    Go´kväll,
    Rebecca

    SvaraRadera
  10. Det är så gott att våren kommer smygande.....

    SvaraRadera
  11. Härliga vårbilder! Växterna vet att ta den sol de får! (Dom sitter minsann inte inne för att de måste!)

    Kram,
    Stina

    SvaraRadera
  12. Härligt kåseri om vårsolen och annalkande knoppar :) Lustigt - gick nyss en tur på jobbet i korridoren och såg att solen lyste (ser inte solen från mitt rum) och jag blev så glad att se den, även om det spås regn i eftermiddag, så var den lilla solstuden skön :)
    Roligt att se bilder från mässan! Gillar att få inspiration av små ting att göra själv, och det lilla trästaketet under den hängande hylla, var ju för sött!
    Fniss..... läste om Zlatan och Sune, Sune ser verkligen skyldig ut! :)
    Ha en bra dag :)

    SvaraRadera
  13. Å, så mycket hoppfulla bilder du visar oss! Så småningom kommer väl våren hit också! I eftermiddag är prognosen snö här :(

    Ha det gott!
    Christina

    SvaraRadera
  14. Smygande kan man ju säga om våren, men de små tecknen är SÅ välkomna!
    Visste inte att Trollhassel fanns i rött! Så mycket man får veta hos er alla!
    ha det gott!
    Lenas trädgård

    SvaraRadera
  15. Vårigt och alldels underbart inspierarnade.
    Vilket vårljus i bilderna. Jag har bara den vanliga gula och den är bra på g hos oss också.
    Ha det gott i vårens teckan
    Annika

    SvaraRadera
  16. Härligt och visst är vårens matta färgskala ngt alldeles särskilt jämfört med sommarens intensiva grönska.
    Nu väntar jag på den ljuva våren....
    Kram / Bea

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar