Skönheten och odjuret

Längst ner i min trädgård visar just nu skönheten upp sig i form av Magnolia kobus blommor.



De är inte många och de varar inte så länge men när de svävar som stora vita fjärilar i skymningen blir jag alldeles hänförd.

Jag läste en fantastisk historia i David Attenborough's bok 'Växernas hemliga liv'.
Där beskrevs hur man vid en utgrävning av en ca 2000 år gammal boplats i Japan fann ett frö från Magnolia kobus. Fröet planterades och grodde, och efter elva år blommade den för första gången. Men....i stället för de vanliga sex kalkbladen hade den åtta. Året därefter hade trädet över trettio blommor med varierande antal kalkblad, från sex till nio stycken. Detta kan vara en genetisk egenskap från en sen länge försvunnen art:  "den enda överlevande av en gammal art som försvann från jordens yta för en miljon år sedan och blivit svävande i glömskans värld medan dess släktingar förändrats. Det är förvisso en sovande 'Törnrosa', om det någonsin funnits någon." 
Jag får inte riktigt ihop det med försvunnen sen en miljon år sedan och hittad i en 2000 år gammal bosättning, men historien är vacker ändå.

Har man en skönhet bör man väl ha ett litet odjur också och det måste nog bli denna svampliknande skapelse, ett fotblad:  Podophyllum 'Spotted Dotty'.  Vad fick mig att köpa denna?


Jag tror jag måste hålla ögonen på den och se om den inte genomgår någon slags svanlik förvandling och klättrar uppåt på skönhetslistan. Just nu har den en lång väg att vandra....

Kommentarer

  1. Så underbart vackert.Förstår att du blir hänförd.Den andra (fotbladet) tror jag du köpte för att det har vackra blommor.

    SvaraRadera
  2. Ljuvlig! Fin historia - fast det var ju det där med matten.....

    Hoppas du får en riktigt skön Valborg!

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Åh en Kobus det vill man ju ha!O jag undrar oxå ibland varför jag köpt vissa växter:-)
    Trevlig Valborg!

    SvaraRadera
  4. Vacker magnolia och historia....jag var på en plantskola igår där jag såg en ljust gulmagnolia....priset var lite saftigt men just nu vill jag ha en gul....
    Apropå Bergeniorna så är de inne på sin tredje säsong och de planterades i den bästa jorden som jag tycker, plantjord med grönkompost från återvinningsstationen och dessutom hönsgödslade.....tror att man behöver dela på dem efter några år för att de ska hålla sig fina.
    Ha en skön helg ;)

    SvaraRadera
  5. Ljuvliga Magnolia, men tyvärr får jag bara njuta av andras Magnoliablomster :)
    Ha en fin Valborg! /Bea

    SvaraRadera
  6. Ljuvliga magnoliabilder! Är så avundsjuk på dig o alla andra som har så vackra växter i trädgården. Snart ska även jag ha en magnolia! Så är det bara.. ;)
    Ha en skön kväll!
    Kram,
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  7. Vilket härligt inlägg!
    Din beskrivning av magnolia blomman som svävar likt en fjäril är vacker, Lotta. Vita blommor kommer verkligen till sin rätt på kvällskvisten och jag kan tänka mig att magnolia blomman är magiskt fin då.
    Kul att läsa en liten historia relaterad till trädet.
    Odjuret var ju interessant, hoppas som du att den kommer att genomgå en transformation.
    Pastellrosa har aldrig varit min favorit, men kände nu i vår att jag hade lite dragning till den. Kanske börjar bli gammal, fniss.

    Många kramar

    SvaraRadera
  8. Haha, ja skönheten och odjuret på pricken.

    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Odjuret är riktigt läckert tycker jag :-)
    Har varit i Skåne under helgen och sett så många fantastiska magnolior. Blir lätt avundsjuk både på dig och alla skåningar. En stor magnolia full med blommor står högt på önskelistan.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  10. Jag tycker absolut bäst om skönheten! Magnolier är ju så fantastiska, inte minst din!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  11. Vilken magnolia, förstår att du njuter, så vacker! ha en bra vecka/Sophia

    SvaraRadera
  12. Underbar magnolia, men jag tror nog att fotbladet kommer att bli vackert också!
    Ha det gott!
    Christina

    SvaraRadera
  13. Fniss, tänkte också på ett clever "nyckeln ligger under mattan" meddelande. Mest på skoj då rå.
    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar