Essensen av sommar

Vad är det som gör en sommar? Inte en svala sägs det ju men för många är säkert svalornas snabba flyguppvisningar essensen av sommar. Hos oss finns inte så många svalor, så vad triggar den riktiga sommarkänslan?

För mig är det schersminens doftande blommor. När buskarna tyngs ner av blommorna och man måste pressa sig förbi på tvären (på andra sidan växer grannens nässlor)  - då är sommaren här på allvar!

Eller när de första rosorna slår ut sina blommor..... och jag ännu en gång förlåter dem det svartfläckiga, hoprullade eller intorkade bladverket som retat mig hela våren. 


Eller när den gula nunneörten dyker upp precis överallt där det finns en torr spricka mellan stenar. Speciellt stora blir de vid husgrunden längs med den gamla entrétrappan. Där håller nämligen de stora spindlarna till.
De tio senaste somrarna har också varit vinbergssnäckornas tid. Då hänger de lite överallt och väntar på att plockas. Ibland undrar jag... om vi hade lånat ut huset till en fransk familj någon vecka.... hade de blivit gourmetmiddagar då eller...?


Sommar är också när vinbärsbuskarnas grenar spärrar av gången och så fort man närmar sig flaxar ett gäng koltrastar skrikande iväg. Det är synd att jag inte planterade de svarta vinbären längst upp - då hade man fått ett doftmoln över sig varenda gång man gått förbi.

Sommar är också när man önskar sig en smärre invasion av nyckelpigor som kan hjälpa till med lusjakten....



....och när man till slut struntar i alla löss och i stället fyller skålen med jordgubbar och smultron -
solvarma naturligtvis.... som sen avnjuts under linden med mjölk, kaffe eller en drink - lite beroende på tidpunkten på dagen.





Nästa vecka är det essensen av semester som analyseras. Då visas troligen regnvattendroppar på daggkåpeblad, språngmarsch i skyfall mot tvättlina med nästan torr tvätt och de ovan nämnda vackra rosorna  - nu som kletiga, halvt mögliga bollar.

Kommentarer

  1. Ha ha som alltid lika underhållande att titta in till dig :-D du har så skön inställning till trädgårdslivet det gillar jag :-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  2. Så bra skrivet. Ser fram emot din semesterredogörelse också ;-)
    Sommar och semester går inte alltid hand i hand. Tyvärr. Det har vi väl alla upplevt.
    Dina bilderidag ser ivilket fall otroligt somriga ut.
    Hälsar åsa

    SvaraRadera
  3. Skrattar lite smått för mig själv. Superbra nerskrivna (och fotade) funderingar över sommaren. Detta borde du skicka in till någon tidning (och kräva ett häftigt honorar)!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  4. Vad du är härlig! Jag blir så glad efter en lite titt in till dig, både av vackra inspirerande bilder och ditt skrivande - fortsätt! ;). Ha det riktigt fint! //Kram Marie

    SvaraRadera
  5. Vilken finfin sommarsammanfattning! :) Kram Hanna

    SvaraRadera
  6. Fniss... visst kommer det att vara så, kära du.. ;) Jag har två veckor kvar att njuta av sommaren.. sen börjar min semester.. ;)
    Kramar!

    SvaraRadera
  7. Hihi, vilket härligt inlägg. Jag ska ta efter din sköna inställning till löss och annat otyg på rosorna:).
    Ha en fin dag.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Fniss... trevlig läsning och hoppas sommar-essensen gett dig många trevliga inslag idag :)
    Kram /bea

    SvaraRadera
  9. Underbart sammanfattat!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  10. Precis så!

    Och visst är det en underbar tid, när man befinner sig mitt i en lustgård!

    Enda avbrottet i njutningen är, när man ska resa sig från ogräsrensningen och knäna jämrar sig.
    ;-D

    Kram Märit

    SvaraRadera
  11. Vilket trevligt inlägg! Ska försöka tänka så!/Lila-Christina

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar