Himalaya-björken - en liten beskrivning


HIMALAYABJÖRK

med det tungvrickande latinska namnet
Betula utilis var. jacquemontii 'Doorenboos'

Nu är det JAS-period och jag klipper för fullt i mina blödar-träd. Björken tillhör definitivt denna grupp och om man nu absolut måste ge sig på en björk med såg och sekatör så är det alltså nu man ska göra det. Min himalayabjörk är så ung så jag håller fortfarande på att stamma upp den lite så att jag ska kunna gå längs gången bredvid och så tar jag bort grenar som växter inåt i kronan och skaver mot varandra. Samtidigt passar jag på att hjälpa henne av med det smutsiga ytterhöljet så man kan se den vitskimrande barken i all sin prakt.



Hon ska bli 8-12 meter och är enligt uppgift härdig till zon 2. Min trädgård ligger på gränsen till zon 3 men jag har aldrig haft några problem med detta träd. Ja, det skulle vara några larver som dyker upp vissa år och kaläter rätt så bra. Bland 'bästa grannar' i min trädgård räknar jag häggmispeln som står planterad några meter bort. Dess vårblomningen är perfekt till björkens ljusa bark. Just nu, på sensommaren, är det den vita rudbeckian med chokladflockeln i bakgrunden som får matcha skimret.


Sen är det ett måste med en mängd vita narcisser, vivor och sippor och liknande som underplantering. Jag har börjat samlingen och tänker absolut utöka den vartenda år. Oj, nu närmar sig lökplanteringstider... i år måste jag vara på hugget så jag inte sitter och grämer mig nästa vår då alla vackra vårblommor visas upp i bloggarna.

Kommentarer

  1. Så vacker, så vacker, så vacker! *Mmmmm, säger jag bara :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Bågarna bågnar

Plötsligt i paradiset