Blommig fredag - Längtan efter ljus

Växternas längtan efter ljus kan man avläsa i det som kallas fototropism, deras förmåga att växa mot ljuset. Illustreras nedan med bilder av träden i min lilla lund. Man kan se rätt så tydligt vilka träd som har blivit planterade som små pinnar, vilka som är inköpta rätt så stora eller vilka som jag har planterat först - innan jag drabbades av samlarmani och planterade träd efter löpande band principen. Jag har en större (fram tills nu) oplanterad gräsrundel mitt i trädgården och runt den har jag byggt upp min lilla dunge. När man går längs inne i dungen så ser man tydligt hur träden längtar efter ljuset. Alla är planterade med stammarna helt lodrätt - nu är många starkt lutande - ända från basen eller så har grenverket samlats på ljussidan. Några är strikt fastbundna vid en påle men skulle de släppas fria så sprätter de direkt tillbaka - till ljuset. 

Har jag plågat mina växter? Ja, inte har de fått den bästa utvecklingsmöjligheten och som straff har jag fått en liten skog med träd som ser lite vingliga ut . En värre bieffekt är oron jag känner för varje storm som sveper in. Lutningen i kombination med en ständigt fuktig jord där rötterna inte behöver söka sig så djupt bäddar nog för instabila träd. 



Längst till vänster står korkträdet som är uppdraget från frö. Har växt mot ljuset i hela sitt liv och har därmed fått en kraftig lutning på både stam och krona. Bakom skymtar en ullungsrönns mörka stam. En sticklingsförökning som från början växte på ett annat, ljusare ställe. Planterades om när den kommit upp i höjd en bit vilket syns på den lilla knycken. Vidare till höger står några smala stammar hårt fastbundna vid stolpar. De tillhör en virginiahägg och en strimlönn, sticklingar bägge två som planterats här från början och de kan inte släppas fria från sina stolpar - det blir 45 graders lutning direkt!
Det stora trädet i bildens mitt är en gulbarkig hägg som är inköpt som ungträd med kraftiga huvudgrenar från början. Rak och fin och på den ljusaste platsen till på köpet. Till höger om den nära kameran står glanskörsbäret. Planterad som ett väldigt glest ungträd med bara två huvudgrenar. Den har stått bunden vid en påle länge men då stammen skadades av detta och jag var rädd att den skulle få sjukdomar via barksåren så släpptes den fri. Nu hänger den lycklig över gräsmattan och man får böja undan lite grenar för att kunna gå under den. Definitivt ett träd som hade förtjänat en bättre placering.

Varenda gång jag läser i en bok eller i en artikel hur man ska plantera sin planta så man får ett vackert träd med en kraftig rak stam och optimal krona, så skäms jag lite. Mitt försvar: jag ville ha en skogsdunge... inte vackra solitärträd.

Att jag sen, bara i år, har planterat ytterligare fem små trädplantor här nere behöver jag ju inte berätta för någon. ;)

Om fler med längtan efter ljus kan ni läsa om hos Hélena  Bland rosor och bladlöss.





Kommentarer

  1. Jag gillar din dunge. Djungelkänsla mitt i trädgården. Bara väntar på att en apa ska komma flygande i en lian och färggrann fågel flaxar in över skärmen. Kanske stor prasslande ödla i löven.
    Ha det så gott i helgen
    Anette

    SvaraRadera
  2. Att ha ett litet woodland är aldrig fel! Din ser supermysig ut. Där trivs säkert väldigt många lundörter på våren. /Anja

    SvaraRadera
  3. Gillar din trädsamling.Man ska ha träd i trädgården.
    Ha en skön helg.

    SvaraRadera
  4. Jag gillar också din lilla dunge, mysigt!
    Fortsättning följer alltså!
    Trevlig helg, hej Ewa :)

    SvaraRadera
  5. Härligt med så många vackra träd, intressant att du sticklingsförökat flera, jag blir sugen på att testa!

    SvaraRadera
  6. Ja, blomster og trær strekker seg alltid mot lyset. Vet jeg som bor med skogen tett på. Noen syriner og andre mindre trær vokser aldeles på skrå, vekk fra skogen. Uansett: I naturen vokser trærne i alle retninger!

    SvaraRadera
  7. Det är så vackert med flera träd som hos dig. Var skall jag ställa den då på min koloni. önskade den vore dubbelt så stor.
    Ha e fin fredag
    Meta

    SvaraRadera
  8. Jeg liker lunden din. Den ser så stemningsfull ut.

    SvaraRadera
  9. Härlig första bild! Jag tycker om att de visar sig levande och rörliga. Och när de faller blir det en fin plats för andra levande att hitta bon i och för dig att sitta på och njuta av din fina dunge :)

    SvaraRadera
  10. Vilken härlig grönska gillar verkligen det naturliga med alla träden

    Trevlig Helg

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar