Buskar med höstfärg

En extra tröja och gummistövlarna på, kameran runt halsen och mössan nerdragen över öronen. Sen är jag redo att ta en söndagstur i trädgården. På vägen ut snubblar jag över påsarna med realökar som jag hittade i veckan - 62 lila tulpaner, 12 gula och ett gäng blåstjärnor. Plantera lite till är aldrig fel ;).

Som buskar med höstfärger. En lång lista har jag bockat av genom åren och nya planteras årligen.

När jag köpt buskar till min trädgård har den absolut största avgörande faktorn till att jag öppnat plånboken varit den lilla beskrivande raden 'får vacker höstfärg'. Men även de som inte har fått det epitetet kan vara värda en närmare titt på under hösten.


Som rödbladig perukbuske. I mitt recept planteras den så den kan ses i motljus. Utgör en fin kontrast till de japanska lönnarna som ligger väldigt högt på bästa höstfärgs-listan.


De flesta korneller brukar glöda på höstkanten. Denna vitbrokiga 'Ivory Halo' skimrar i rosa just nu och brukar i alla fall hos mig inte bli mer glödande än så. De rödlila grenarna framträder dock mer nu i det allt glesare bladverket och hos mig är busken planterad med tanken att de ska lysa mot den mörkare bakgrunden.
På bilden till höger skulle jag plåta den vita björkstammen mot bokhäcken, men distraherades av diamantgräsets vippor. Läckert!


Azaleor får ofta spektakulär höstfärg, till och med lite för häftig ibland. De planteras kanske bäst lite ensamma som guldazalean på den vänstra bilden. På den högra hoppas jag att den japanska lönnen ska sätta fart och utgöra en röd 'lugnande' fond så småningom.


Vinterbär, Skimmia japonica, har jag planterat längs med entrégången. Fin hela året men det är nu på hösten man riktigt lägger märke till den. Speciellt med lysande gul storbladig skenhassel, Corylopsis pauciflora som bakgrund. Ingen av dem ska vara härdig hos mig men ta i trä, de har stått här i många år nu.
Här står också kejsarolvon, Viburnum farreri. Planterad för att jag ska kunna stå i köksfönstret och titta ut på blomningen under kalla vinterdagar. Men nu klättrar jag gärna runt i rabatten för att känna den söta doften. På nära håll kan man också se hur blommorna plötsligt dansar runt som små spöken i klasarna. Passande så här under allhelgona-helgen. Lite längre bort lyser en annan höstfärg upp hela busken. De fantastiska lila bären hos glaspärlebuske, Callicarpa bodinieri.


Jag hoppas och tror på lite mer höstfärger innan det är över för denna gången, har stora förhoppningar om den vingade benveden. Även årets nykomlingar visar potential, så det kanske blir fler höstfärgsinlägg. Tack för att ni tittade in hos mig denna gången.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Bågarna bågnar

Plötsligt i paradiset