Höstfärg och blomning 1

Det har varit en mild höst här utan alltför dramatiska höstfärger än och med blomning som pågår för fullt.


Slingerhjärta är en riktig liten tuffing - tror jag. Min börjar bli ganska så gammal. Den såddes från frö för kanske 10 år sedan och de första 7 åren övervintrade den i sin kruka i förrådet utan någon skötsel alls. Sen grävde jag ner krukan i kallväxthusets odlingsbädd, även här utan skötsel, och den tittade glatt upp varje vår. I våras planterade jag den direkt i marken och nu tänker jag inte gräva upp den igen. Den har verkligen funnit sin plats vid mormors gamla solur och det vore väl typiskt om den strök med i vinter!
I ginnalalönnen bakom hänger några Romantica clematis-blommor kvar. Förra året blommade den enormt mycket nästan 3 meter upp i busken. I år har det varit ett fåtal blommor i ögonhöjd. Jag hade ju föredragit en blandning med blommor över hela busken men ok då, man kan väl inte få allt...


En som däremot befinner sig överallt är blodpilört 'Firetail'. Eftersom den är storfavorit så får den breda ut sig rejält och jag har delat och flyttat den några gånger för att vara säker på att den inte försvinner. Förresten vet jag inte längre om det är en blodpilört, en blodormrot eller något annat jag har. Dessa växtgrupper kan jag aldrig hålla isär, men för länge sen är den i alla fall inköpt som en Persicaria även om den nu kanske heter Bistorta... vad vet jag. Stor, röd och rejäl i alla fall.
En som jag tycker ännu mer om är den vita varianten men tyvärr älskas den även av rådjuren så för andra året i rad så har blomknopparna blivit föda åt denna vackra trädgårdsdjävul.

Persicaria amplexicaulis Firetail

Vaxklockan är alltid ett nervöst kapitel. Blomningen är både sen och mycket frostkänslig, så vissa höstar står jag och tittar på sönderfrysta knoppar. Det ska visst finnas en sort eller art som blommar lite tidigare ,men de senaste höstarna har varit perfekta och blomningen har varit både lång och vacker så jag behåller min gamla vanliga vaxklocka. Plantan står skyddat i ett mörkt parti men i en liten glänta så ljuset kommer till några timmar. Några gånger har den hängt rejält under de varmaste sommardagarna men har alltid repat sig när jag hällt en kanna vatten över den.

Kirengeshoma palmata

Sen kommer en buske med en doft som tar en tillbaka till våren. Konvaljbusken ska vanligen börja blomma redan i juli-augusti men hos mig är den alltid sen. Den första blomman slog ut för en vecka sen och ger mig en daglig anledning att stå i detta hörn och djupandas. Ljuvlig!

Clethra alnifolia

Nästa kan jag ju aldrig sluta tjata om... katsuran! Den söta doften av ett kombinerat karamell- och pepparkaksbak knockar mig varje år. Mitt bästa exemplar är ett nedkapat buskträd från mina föräldrars trädgård som efter ett antal år återigen har blivit ett stort träd. Från början hade jag en öppen plats under den lilla busken så jag kunde ligga på en filt på marken och bara njuta av doften - senare byggde vi en altan så man kan hänga över räcket med näsan inne i trädkronan. Gissa vad jag gör varje kväll just nu.

Cercidiphyllum japonicum

På samma altan planterade jag i våras en stor kruka med ettårig salvia och chokladblomma. Den senare har blommat färdigt men salvian är makalöst fin och katsuran är perfekt bakgrundsfond till denna. Något jag måste komma ihåg till nästa höst.


Nu ska det ju bli blodröd supermåne i natt och jag tänker prova på nattfotografering för första gången. Tänk om jag knäpper ett rådjur också!! Hehe...

God Natt


Kommentarer

  1. Så fin höstblomning du har. Spännande växter, blodpilörten är fantastiskt söt. Konvaljbuske måste jag kolla upp.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Skön höstliga atmosfärbilder! Jag också tänkte at fotographera supermåne, men det var molnig.

    SvaraRadera
  3. Vackra färger på dina höstbilder. Fick du fatt på månen?
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  4. Trevliga växter du visar. En katsura ska det absolut bli här så småningom. Jag har bestämt var den ska stå när vi stökat färdigt. Låter härligt att sitta på altanen och snusa på den.
    Får vi se nån månbild?
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar