Förbereda trädgården inför vintern

Så förberedd min trädgård är!!
Jag har grävt ner alternativt släpat in krukor, tagit in alla ömtåliga dekorationer, tömt vattenkärl, vänt komposter, höstsått morötter och kål i en pallkrage, planterat vitlök och vårblommande lökar, planterat diverse plantinköp, nätat dammen och klättrat upp och kollat alla fågelholkar. Allteftersom löven trillar ner från träden så krafsar jag ur dem från hängrännorna och räfsar in dem i rabatterna. Jag har satt upp ljusslingor som ska tändas till första advent och förberett altanen för 'glögg-fest med liten grillning'. Jag har fyllt på fågelmatslagret och diskat rent fågelmatarna.




Så i morse sitter jag med min kaffekopp och tittar ut när den första snöblandningen faller och känner mig helnöjd. I natt kommer minusgraderna och jag kan bara luta mig tillbaka och njuta. I denna tillbakalutade tillvaron öppnar jag min dator och några minuter senare är det kört igen. Detta gissel som kallas lökrea!!!! Under eftermiddagens matinköp så slinker ytterligare några realökar ner i shoppingvagnen.

Jag känner ju mycket väl igen detta beteende: När temperaturen sjunker så fylls min brevlåda och/eller mina inköpskassar med lökar. Det är alltid samma sak- jag lyckas aldrig värna mig mot dessa frestande lökar som väntar - bara på mig!

Varma vantar på, rota fram den lilla spaden och så ut och krafsa undan alla löv. Samtidigt råkar jag krafsa väck minnespinnarna på vad jag satt tidigare i höst och lyckas ofta få upp september-planteringarna igen. Dessutom har jag glömt vilken färgskala jag tänkte mig då, för flera veckor sen, så det är nu som de, ack så härliga, färgkrockarna förbereds.

Jag älskar att förbereda trädgården inför vintern för det blir oftast så att jag även förbereder den för den kommande vår.


Fler förberedelser av trädgårdar inför vintern kan man hitta hos Trädgårdsfägring.

Lotta

Kommentarer

  1. Oj, vad du legat i och så skönt att ligga i fas tänker jag först lite avundsjukt. Själv tycks jag nämligen alltid ligga en månad efter.
    Sen känner jag igen mig precis i lökreorna, spräckta planer och försvunna såstickor, men det löser sig nog och kommer att bli alldeles fantastikt till våren.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Ja jösses, vad du har legat i :)
    Jag hade kommit ganska långt. Och i år tänkte jag stoppa in en massa "pynt" i växthuset för att förlänga livstiden. Precis då tog en reporter kontakt och ville göra ett fotoreportage om trädgård på vintern och lekfullhet. Så nästa vecka ska jag plocka fram en massa saker igen!
    opch jag avvaktar 70% på lökar för det finns alltid plats för fler tulpaner :D

    ha en fin helg!

    //Veronica

    SvaraRadera
  3. Och jag håller med... Du har verkligen legat i. Konstigt jag har inte varit så löksugen i år. Men planerat en del beställningar för nästa år - rhododendron. Bilden med husfasaden, trappen och så löven ton i ton - så härlig :)

    Ha en härlig söndag! Carina

    SvaraRadera
  4. Härligt inlägg!
    Jag har inte fått ner mina lökar i jorden ännu... Så segt:).
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Hej Lotta!
    I år har jag slagit på stort beträffande lökar, så jag hoppas det blir fint i vår.
    Underbar vårbild.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maribel och tack! Jag har märkt att du är en av dem som jag inte kan kommentera hos. Kan bara välja att vara inloggad på Google och trots att jag är det så går inte mina kommentarer fram. Jag fortsätter att försöka och kanske det går en vacker dag. Idag skrev jag: Så vackert du bor och vilken fyndig trädgårdsmästare ni har i staden. Jag önskar att de kunde bli lite mer kreativa här där jag bor också. Nu blev jag ju inspirerad att ta fram gamla stickkunskaper. Väldigt vackra färger.
      Ha en fin vecka /Lotta

      Radera
  6. Verkligen imponerande förberedd. Och du kan med gott samvete boa in dig nu och vänta på våren. För första gången på alla år med trädgård har jag inte planterat några lökar alls.
    Ha det fint
    Helene

    SvaraRadera
  7. Egentligen är dom där "otänkta" färgkombinationerna dom allra vackraste! Själv var jag enormt grinig när jag planterade 120 lökar jag fått hem i år i 2 av pallkragarna. Sen hittade jag nästan lika många blandade lökar som jag hade haft i krukor i växthuset, men grävt upp i våras..... Därefter hade min gubbe lagt dom i en låda och ställt dom i trädgårdsboden. Vet alltså inte ens vilka lökar det är, men tror att det är hyacinter, tulpaner, narcisser och kanske något mer..... Dom åkte ner i 2 andra pallkragar - och om dom nu överlever och blommar nästa år kommer dom säkert vara vackrast!!
    Sen har du helt rätt, man ska ha vintertåliga saker i trädgården. Och det trodde jag att vi hade...men min gubbe är så petnoga att han tar in ALLT och ställer i boden eller i garaget. Det enda som står kvar ute är soffan på altanen (med skydd) samt en stol precis vid ingången - men den röda stolen är utbytt till en likadan men ful orenoverad grön inför vintern.
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  8. Hejsan!

    Lökplantering i kyligt höstväder är kanske inte det trevligaste man kan syssla med men belöningen kommer inom knappt ett halvår och då blir man glad att man tog sig tiden och besväret att putta ner lökarna i jorden. Färger bryr jag mig aldrig om, det blir jättefint ändå.

    SvaraRadera
  9. Du har gjort vad du kan för att förbereda din trädgård för vintern att lägga löv i rabatterna och göra så att växterna får ett varmt vintertäcke det brukar även jag göra. Till våren när man lyfter på löven brukar man se hur bra de haft det därunder.Det är lätt hänt att man faller för höstens lökförsäljning men i år har jag inte gjort några inköp bara köpt en Perenn under hösten.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  10. Så fint du har gjort och vad härligt att hunnit med det mesta av trädgårdsarbetet innan vintern. Själv har jag litet lökplantering (liljor) och ogräsrensning kvar..... Ha det bra.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Bågarna bågnar

Plötsligt i paradiset