Just nu

Allt hänger på placeringen. Kranskornellen har stått länge trädgården men det var först för några år sedan som jag läste i en tidning att den skulle ha fantastiska höstfärger. Jag har inte haft en tanke på löven förrän de legat på marken men då skimrar de vackert i lila, rött och lite silver. För att få se de vackra färgerna på trädet måste man se förbi en hel del andra träd som den stackars kornellen står inklämd mellan. Dålig planering av mig vid planteringen men då hade jag inte en tanke på höstfärger.


Lika dåligt placerad är körsbärsbenveden... om man är ute efter den röda höstfärgen. I skuggan från himalayabjörken och en stor ädelcypress så blir min nästan kritvit.. och jag är faktiskt överförtjust.


Tysklönnen Simon Louis Freres har mycket vackra vitbrokiga blad som skimrar på gränsen till den mörka lövsalen. Så glad jag blev när en fågelsådd clematis började blomma i närheten. Perfect match i höstmörkret!


Bredvid tysklönnen står en utav trädgårdens tre ullung-rönnar. Fortfarande ganska grön vilket gör domherrehonan ganska lätt att upptäcka när hon tömmer den närstående ginnalalönnen på frukter. Hanen som brukar synas smälter däremot in väldigt bra. Han får fotograferas med en mörkare bakgrund. 


En kruka med sallad får faktiskt stå ifred längs dammkanten denna höst. Inte en snigel har synts till på länge så det finns hopp om ett reducerat antal nästa år. (Tänk att få se en storväxt hosta igen!)
Ormroten Blackfield sprider sig friskt, kanske på bekostnad av annat, men man blir ju bara glad när man ser den spraka i höstsolen.... den får bli kvar.


Sen har vi då den ullung-rönnen som har bästa placeringen. Ganska ljust läge och rätt så ensam står den precis bredvid entrén och är helt makalös i sin höstfärg. Trappan under visar spår av vem som har ätit upp alla bären och snart måste trappan också sopas varje dag för att man ska kunna plöja igenom lövlagret. Ok, så K och jag har lite olika uppfattning om bästa placering men även han viker sig för den estetiska sidan i detta fall.


Vad som händer just nu eller annat spännande hittar ni hos Trädgårdsfägring.

Ps. Jag har precis upptäckt att Open-ID inte längre stöds så under en lång period har jag kommenterat rakt ut i cyberrymden. Nu har jag äntligen fattat att många av mina kommentarer inte går fram om jag inte fyller i mina uppgifter så kanske blir jag lite tjatigare hädanefter 😁. Jag märker också att hos många kan jag inte kommentera längre då jag bara kan välja att kommentera som Google-konto vilket inte fungerar trots att jag är inloggad, varför vet jag inte riktigt. Någon idé?

Kommentarer

  1. Om vi börjar från slutet så nä jag har heller ingen idé men jag har samma problem. Att google konto inte fungerar är ju liiite lustigt eftersom google själva köpt upp blogger och vad nu plattformarna heter.

    Tänkte inte heller på höstfärger förr och jag förstår att vissa perioder bladen kan bli jobbiga men numera tänker jag mer och mer på höstfärger. Så även om en trapp eller gång måste rensas så vill jag ha färgerna där och njuta av dem.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  2. Har också en något felplacerad kornell som jag faktiskt tänker försöka flytta. Märkligt med den vita benveden. Min brukar bli chockrosa. Fantastiskt med alla färger nu.
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Mina benved - har några stycken - blir allihop röda, även dom som står ganska skuggit. Och visst är det så att man i början inte tänker så mycket på höstfärgerna när man planterar sina växter, men efter 30-40 år så börjar man få lite hum om hur man ska göra - fast det blir aldrig riktigt som man tänkt sig ändå!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  4. Hej Lotta!
    En helt fantastisk lönn, så vacker. Domherrar så härligt, det brukar komma någon enstaka på vintern, men ett par besöker dotterns trädgård varje vinter. Det blir en högtid att få se dem.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar