Drömmar

För ett år sedan fick jag nog av mina tidningshögar. Eftersom jag sparat alla trädgårdstidningar sedan början på 90-talet så är det en försvarlig mängd jag fått ihop. Med viss vånda beslöt jag mig för att först skänka bort, sedan kassera utan att titta, och slutligen gå igenom alla och plocka ut godbitarna. Nu har jag nästan arbetat mig igenom den sammanlagt 5 meter (!) höga stapeln och det dryga jobbet har faktiskt varit jätteroligt. Många nyheter som numera känns gamla har passerat, som den nya violen Freckles, nyheten jätteverbena och inte minst mördarsnigeln. Och kommer ni ihåg rabatt-tapeten och när robotklipparen gjorde entré? De tidigare numren innehöll ganska många reportage om hur man får en fin gräsmatta och en engelsk cottage garden, medan de senaste åren handlar mycket om självhushållning och tomat-& chili-odling. Det finns onekligen tydliga trender i trädgårdsvärlden.

Godbitarna jag plockat ut har resulterat i min Drömbok. Här samlas växter jag tycker om och/eller tror kan passa i min trädgård. En del har jag redan, men märker att jag tappat fokus på, vilket jag tror kanske betyder att de står fel eller behöver passande sällskap. Därför har även samplanteringar jag gillar fått utrymme i Drömboken.

Några uppslag ur Drömboken:


Jag har redan haft nytta av att komprimera mina drömmar på detta sätt. Utan att ha klistrat in bilder av dem i Drömboken skulle jag aldrig kommit ihåg krokus 'Advance' eller hermesfingrar när jag snubblade över dem på Åbergs Plantskola i höstas. Likaså kommer Drömboken fram när jag nu sitter och dreglar över frökatalogerna. Jag är också lite förvånad över att jag är så förtjust i iris. På var och varannan sida i Drömboken så dyker någon sorts iris upp, så kanske jag får börja dränera lite i något hörn av trädgården. Några byggprojekt har också hamnat i Drömboken. Jag tänkte ha några ess i rockärmen när K klagar över att han har svårt att hitta presenter till mig.... ni ser spiraltrappan på sista bilden!

Fler drömmar hittar ni hos Trädgårdsfägring.

Dröm vidare!

Lotta

Kommentarer

  1. Vilken bra idé :) Jag skickade mina i återvinningen för flera år sedan. Men en sådan hade jag haft nytta av idag när jag funderar över färger och kombinationer. Och jag slutade prenumerera när jag kände att det blev för mycket av trender utan tillräcklig balans. Eller så hade jag varit trädgårdsamatör för länge - tyckte tidningen blev tunn :)

    Bra med en förberedd och genomtänkt önskelista! Kram, Carina

    SvaraRadera
  2. Hej Lotta!
    Har tänkt ta mina högar ut i växthuset och titta igenom allt eftersom, är dålig på att rensa, måste bli bättre på det.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Bågarna bågnar

Plötsligt i paradiset