Blommande träd

Nu börjar träden blomma för fullt. Bland de första att slå ut är prydnadskörsbäret 'Accolade' som står planterat precis bredvid den södra altanen. Vid planteringstillfället grävde jag ner det ca 4 meter från huset men efter tillbyggnad så hamnade det betydligt närmare husväggen. Inget att rekommendera när det gäller hur grenarna skrapar mot fasaden eller hur rötterna har lyft stengångens plattor, men starkt rekommenderat vad gäller utsikten från altanen. 
Jag har också läst expertutlåtande att den faluröda husfärgen är helt fel tillsammans med det fluffiga rosa. Någon skrev att hen fick till och med måla om huset eller såga ner trädet (jag minns inte vilket) efter den kväljande upplevelsen. Jag är glad att jag inte har sådana hämningar!

Ett annat träd jag fått veta står fel är Magnolia kobus nere vid rhododendronrabatten. För mörkt och för trångt tydligen. Det är säkert sant att trädet utvecklats bättre och fått fler blommor på en annan plats, men jag älskar de stora vita fjärilarna som skymtar nere i 'lövsalen' och att den växer på bredden i stället för höjden gör att jag kommer närmare blommorna. 
Lotta, aka motvallskäring!


Nu vräker regnet äntligen ner utanför fönstret och körsbärsblommorna dalar mot marken, vackert det också!

Ha en härlig helg och kika in hos trädgårdsfägring för att se mer trädgård.
Lotta

Kommentarer

  1. Hej Lotta!
    Du behöver varken måla om huset, eller kapa trädet, det är så vackert.
    Skulle sätta mig under det, och bara njuta.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  2. Den kombinationen kan man helt klart leva med med. Så vackert med rosa blom, mörka stammar och falurött! Regn dessutom - kan det bli bättre?

    SvaraRadera
  3. Hmm övertygad om att jag kommenterade här igår... Typ trivs du med färgkombinationen så ska du ha den PUNKT. Maila mig din adress så löser vi ett sjömanshjärta - carna.lind@gmail.com :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  4. Det är så mycket vår i dina bilder och själv måste jag säga att jag tycker kombinationen är vacker. Och så bara älskar jag bilden bredvid den med huset. Den där gången går rakt in i vårgrönskan och kamelians blommor fladdrar lätt som fjärilsvingar.

    Önskar dig en fin Valborgshelg!
    /Anita

    SvaraRadera
  5. Falurött och rosa fluff är hur snyggt som helst tillsammans. Jag har också den kombinationen och bara njuuuter. Den där experten ger jag inte mycket för.

    SvaraRadera
  6. Falurött passar till det mesta tycker jag som också har ett hus i den färgen. Tycker den röda färgen och rosa går bra ihop. Här försöker jag lära mig att ett blåblommande blåregn passar bra till det röda.
    Trevlig valborgshelg!
    Birgitta

    SvaraRadera
  7. Bry di inte om vad andra människor tycker. Gillar du färgkombinationen själv så är det en perfekt sådan! Och vem kan ogilla ett blommande träd!?
    KRAM/Susie

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Bågarna bågnar

Plötsligt i paradiset