Tack och lov för vilda perenner

Jag vet inte riktigt när trädgården gick från att ha gräsytor med rabatter till att ha rabatter och buskage med gräsgångar men det var ett tag sedan. För att fylla rabatterna utan att behöva rensa hela sommaren lång så måste jag tolerera att en del perenner blir lite för aggressiva, rentav ogräs. Jag accepterar spridning av bl.a. aklejor, blära, engelsk vallmo, diverse nävor, hässleklocka, frossört och ormbunkar. Med jämna mellanrum gör jag en rejäl insats och gräver bort en eller flera av ovanstående. På så vis får jag lite ytor för nya planteringar och ogräset får starta om från början. Överfullt eller barmark... det är lika tråkigt vilket som men vissa år infaller en viss balans och det ser riktigt lagom ut. I år är ett sådant år och jag går bara runt och njuter av alla vildingar i full blom. Snart nog blir det klippning och grävning för låter jag alla dessa sprida sig ohämmat så blir 2020 ett ryggknäckarår!





En annan prioritering jag fått över vad som får stanna i trädgården är vilka som gillas av insekterna och jösses, vad de surras i dessa bilder. Jag önskar jag hade ljudbilder!

Ha en blomstrande vecka!
Lotta

Fler trädgårdsbloggar hittar ni hos Trädgårdsfägring.

Kommentarer

  1. Hej Lotta!
    Ser så inbjudande ut, kan höra surret av glada insekter som flyger omkring.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  2. Tyvärr - eller man kanske ska säga tack vare - att jag lät trädgården växa igen under ett par år så kommer jag numera inte ikapp. Men det är rätt fint faktiskt med "vild trädgård"!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar