Äntligen julrosor

 Äntligen! Efter många års planteringar har julrosorna börjat ta för sig i min norra rabatt. 

Min mamma har en plantering med julrosor bredvid sin grusade garageuppfart. Varje år rensar hon bort mängder med små fröplantor och genom åren har jag fått några av dessa. Jag har ju även köpt en del egna plantor men tagit bort etiketterna då jag mycket optimistiskt tror mig känna igen vad jag köpt på dess blommor. Ha! Den enda jag nu kan minnas är en Double Ellen Purple som jag absolut inte återfinner bland dagens blommor. Däremot en som jag tror kommit upp som fröplanta eftersom den växer 1 cm från stengränsen och där skulle jag absolut inte plantera en ny julros. Det är den vars blomma jag lyfter upp på näst sista bilden. Fin eller hur?!



Julrosen på den sista bilden står bland vårlökarna i min söderrabatt, vackert lysande mot en buxbomboll...  och det är detta jag saknar i den andra rabatten:  kompisar till julrosorna. De måste tåla rådjur, djup skugga och får inte dölja källarfönstret.... det ska bli riktigt roligt att botanisera i plantskolorna.

Ha en fin vecka 
Lotta

Kommentarer

  1. Hej Lotta!
    De är riktigt ljuvliga. I år har mina blommat fint. Har i flera år försökt hitta rätt plats för dem, och tror att jag hittat den nu. De verkar trivas.
    Ha det gott /Kram Marika

    SvaraRadera
  2. Har provat med julrosor på massor av ställen här i trädgården, me den enda jag fått att trivas är den där vanliga ljusa. Den växer dock desto mer, alla andra har dött ut.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  3. Roligt att dina fådda hybridjulrosor börjar blomma. Jag har numera så mycket fröplantor att jag faktiskt gräver bort och slänger dem som små. Förr ville jag spara för att se vad det blev av dem men det insåg jag snabbt - de skulle ta upp hela trädgården. Men lite synd är det...

    Kram, Carina

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar