Den vilda våren är här

Den vilda årstiden måste väl vara våren! Området ekar av hemmasnickrarnas borrmaskiner då nya altaner växer fram till takten av radion på näst högsta volym. Högtryckstvättar går för högtryck och motorsågar väcks till liv då träd och grenar ska röjas. Vidare ska motorcyklar provstartas och pooler fyllas. Allt till ungarnas jubel och hundarnas upphetsat skällande. Fåglar skriker öronbedövande för att försöka överrösta kakafonin och insekter surrar hysteriskt omkring.

Då är det rätt skönt att lägga sig raklång i de tysta växtmattorna och bara djupandas.

Vitsippor!

Blå lökmattor med en tyst tassande katt!
Sippor och ramslök och...tussilagoblad!??? ...kanske lite väl vilt eller?

Det är bara att njuta... eller börja gräva? Jag har dålig koll på hur mycket plats en tussilago kommer att kräva. Den står i mitt vilda hörn ner mot skogsgränsen och har nog stått här i ganska många år men jag har inte sett den som ett besvär och så småningom kommer den att döljas av några hundra ormbunkar som gör att man lätt glömmer bort den tills nästa vår. 
Sen finns det ett suveränt argument för att låta den vara ifred: om/när den blommar så är den tydligen mycket uppskattad av de allra tidiga insekterna... de tysta, lugna ni vet!


Ha en fin helg

Lotta





Kommentarer

  1. Hej Lotta!
    Ljuvliga bilder !
    Trevlig helg. Kram /Marika

    SvaraRadera
  2. Mmm jag ska ge mig själv ett vitsippsbad idag. Själen behöver det! Men just tussilagon har jag inte vågat släppa lös här - jag hade en matta nära förra huset och när den gick över i blad tog den över allt. Men jag vet att insekterna hittar tussilago i närheten :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  3. Här - till skillnad mot när vi bodde i Örby, Stockholm så hör man inget av det du beskriver. Här är det bara en otroligt massa fåglar som för oväsen - men det är ju ett vackert sådant och är väldans välkommet!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar