Sköna höst välkommen

Det finns en del växter som värmer ett trädgårdshjärta lite extra nu när hösten gör sitt intåg. Glansmiskantus Malepartus med sina vackra vippor och skuggliljan är två av dem.


Men just nu kan jag inte se mig mätt på glaspärlebusken som är helt översållad av de läckra lila bären.


Glaspärlebuske - Callicarpa bodinierii var. giraldii. Blir ca 1,5-2 m och är härdig till zon 2. För bästa fruktsättning ska busken enligt uppgift helst stå ljust och öppet och kanske inte på norrsidan under en gran som min - men den tycks faktiskt trivas med det också.


Kommentarer

  1. Hej Lotta!
    Så vackra bilder. Glaspärlebusken skulle jag gärna ha, men det är fel zon.
    Ha en skön helg / Marika

    SvaraRadera
  2. Väldigt tjusig glaspärlebuske, skulle man ju som sagt vilja ha...
    Trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera
  3. Glaspärlsbusken är ljuvlig med sina lila bär. Men om jag tänker på var jag sett de växa i Kina och Japan så är det faktiskt under högra träd och inte alls så värst soligt. Men kanske är det annorlunda här i Norden... Tur att din buske inte vet om det.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  4. Härliga höstväxter. Vår glaspärlbuske blommade inte i år:( följaktligen blev det inte heller bär, men den lever i alla fall (zon 2-3)och har levererat ljuvliga klasar förr om höstarna under vårt stora körsbärsträd.

    SvaraRadera
  5. Vackert, vackert!. Föll för glaspärlebusken... Har plats i halvskugga, kanske skulle det kunna gå, förstår jag av ditt inlägg och Carinas kommentar.
    Tack för tipset!
    Fortsatt härlig söndag
    önskar
    Katarina

    SvaraRadera
  6. Hur funkar skuggliljan med sniglar��......?
    Mvh/Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Helene. Jag har hört av många att det är snigelfavoriter och förra året vid snigelinvasionen här så hade jag varken skuggliljor (och knappt något annat heller). I år har de klarat sig väldigt bra från uppkomst till blomning. Kanske för att jag har betydligt färre sniglar och de som finns tycks föredra irisen som växer bredvid. Ha en bra dag /Lotta

      Radera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar