Spontan rabatt

I helgen tog vi en tur till Åbergs plantskola. Jag hade en enda sak på listan: vit skogsaster som jag suktat efter sedan den var årets perenn och dessutom köpt vartenda år sedan dess. Den vill bara inte bo hos mig, men nu får den en sista chans. Lite ljusare och lite torrare placering än där jag satt de tidigare olycksbröderna.

När skogsastern väl var i korgen så lyckades jag inte ta mig direkt till kassan utan att den lilla hjärtastern 'Little Carlow' fick följa med... och sen snubblade jag över Persicaria 'Blackfield' som faktiskt står på en av mina önskelistor - hopp ner i korgen. Sen började jag fundera över var dessa spontanköp skulle planteras någonstans, och kom på att den misslyckade ängen måste ju få en liten smygstart inför våren. Här ska dessa stå - och varför då inte fortsätta på temat humle- och fjärilsdragande liten rabatt? Ja, då måste ju jag ha en isop... och lavendel... och salvia... nej, förresten, salvia måste jag köpa kraftiga plantor av på våren annars blir de snigelmat med detsamma. Men vad är det som lyser så fint därborta... amsonia!.... den har jag ju också på önskelistan.... och digitalis ferruginea som är sååå fin. Ja, jag hann få med mig lite till innan mitt sällskap släpade mig till kassan. 

Det ska bli väldigt roligt att se hur denna mycket spontana rabatt kommer att se ut nästa säsong. 



Växtlista:
nyinköpt: blå isop, lila lavendel, ljusblå amsonia, ljust lilablå hjärtaster, brun fingerborgsblomma, mörkröd ormrot
hitflyttad: rosa kärleksört, ljust lila stenkyndel och rosabladig alunrot
planerad: salvia av olika sorter och kanske en röd rudbeckia och nepeta
befintligt: mängder av små helt okända lökar
funderingar: det är mycket senblommare nu - får kanske lägga till några tulpaner och lite låga marktäckare som silverarv eller krypmalört för att få fint hela säsongen

Dessutom har jag lämnat plats i rabatten till tre stora, runda odlingskärl för lite grönsaker.... hur ska nu dessa kärl se ut?


Kommentarer

  1. Spontana rabatter är alltid spännande att följa. Tack för att du sa till om att det inte gick se två bilder på mitt inlägg. Jag tror att jag har lyckats fixa till det:)
    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  2. Ja, du, så lätt det är att förköpa sig! "Vill-ha" är inte lätt att ändra på, då man ser de fina i en plantskola!
    Men ack så roligt!
    Ha en fin början på oktober, här vräker regnet ner nu. Blir till att hålla sig inomhus... Inte lätt att acceptera det redan klockan 17! Jag blir lite rastlös av det...
    Kram // Lena

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Bågarna bågnar

Plötsligt i paradiset