Utmanad

Jag har blivit utmanad av Charlotte med den helt underbara bloggen Trädgårdsflow.
Utmaningen består i att besvara 4 frågor.

Så idag, årets hittills kallaste dag hos oss, sittar jag med en mugg rykande glögg och skriver:

Fyra saker jag gjort idag:

-Tidigt i morse klämde jag på alla julklappar det står 'God Jul Lotta' på. Hade jag hittat ett som rimligen kunnat innehålla ett par Muckboots (som enligt uppgift ska klara ner till -17 grader) hade jag slitit upp paketet utan att tveka eller skämmas det minsta.

-Inhandlat och fraktat hem en julgran. Anser nu att 'nätmaskinen' till julgranar är en av de mest geniala uppfinningar någonsin, samt hoppas att K. frivilligt ska dammsuga bilen efter mig.

-Lusläst Konnässörsklubbens frökatalog nr 24, där man bl.a. kan läsa att Silybum marianum, mariatistel, är 'given i den vegetabiliska tortyrkammaren och en bra medicin vid leverskador'. En katalog som verkligen lockar till inköp.

-Gjort en aningens ekivoka, peppriga hallonänglar. Fick städat kökslådorna på jakt efter tårtpapper till vingarna. Hittade bara silvriga muffinsformar vilket jag nu lärt mig är betydligt svårare att klistra fast på pepparkakor.

Fyra TV-program jag tittar på:

-Doctor House för han är så förbluffande lik K, tycker ALLA. Själv ser han sig fortfarande som en ung Clint Eastwood, vilket någon gammal flamma lurade i honom för sådär en 50 år sedan.

-Engelska filmer, serier, dramer, deckare...Ju mer Christie, Austen eller Dickens desto bättre. T.ex. har jag sett första avsnittet av 'Emma' idag. Precis lagom lättsamt för mig.

-Allt där man får se på Johnny Depp - jag behöver kanske inte förklara varför....

-Ibland, helt ofrivilligt, Sportspegeln, Sportkanalen, Sportnytt .....(herregud, det är ju som en flod som sköljer över en), eftersom någon annan i familjen gärna vill titta på dessa program.

Fyra saker jag längtar efter:

-Julmiddagen på fredag då mina närmaste samlas runt ett alldeles för litet bord och fnissar, gapskrattar, småretas och berättar historier. Nästan lika roligt som på midsommarafton då samma sällskap sitter på en äng vid havet och gör samma sak. Längtar till det också.

-Den första dagen på året, ni vet, då man helt förundrad utbrister 'Känner ni, det luktar vår!!!'

-Nästa långresa med familjen.

-Sovmorgnar, det längtar jag efter alltid!!

Fyra saker på önskelistan:

-Ett par varma Muckboots som klarar ner till -17 grader.

-En weekend i Enköping för att bara njuta av parkerna. (Läser just nu Växtkomposition av Ann-Christin och Dan Rosenholm där jag hittar mycket inspiration.)

-Att få se Cirque de Soleil's föreställning 'Allegria' live.

-En städad och rensad källare.




Sådär, nu vill jag skicka denna utmaning vidare till Anneli med bloggen Nature as I see it, och hoppas hon har tid såhär mitt i julruschen att bekräfta en del fördomar jag har om hur amerikanarna firar jul.


God Jul!!

Kommentarer

  1. Trevlig läsning, men "ajabaja" inte röra paketen ...fniss!
    Gulliga pepparkaksgummor :)
    Önskar dig en God Jul! / Bea

    SvaraRadera
  2. Vilka pepparkaksgummor, va!!! Håller med om mycket på dina listor, men allra mest det där om källaren... DET har jag också på min önskelista!
    God Jul till dig också!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  3. Sååå söta pepparkaksgummor du visar. Lena/isis

    SvaraRadera
  4. Haha...vilka superfina gummor! Något att ta efter!

    // AH

    SvaraRadera
  5. Härligt inlägg! jag blir bara så GLAD av att titta in hos dej!
    Ha nu en riktigt härlig jul, och hoppas du inte vet om ALLA dina klappars innehåll! Lite ska man ha som överraskning, aja baja!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  6. Asch, nu slarvade jag bort en kommentar igen!
    Kort repris:
    Underbara pepparkaksgummor!
    Tänkte på dig när jag passerade Stortorget igår. Just då halkade jag till på en isplätt under modden och höll också på att stå på näsan. Som tur var hade jag händerna fria och klarade mig undan med blotta förskräckelsen men jag hade dig redan i tankarna och fnissade åt din reaktion.
    Fina teckningar var det också!
    Bland allt som står på min egen önskelista finns också källar- och vindsröjning.
    Ha en riktigt skön helg!
    Eva

    SvaraRadera
  7. Maow vilka fina pepparkasgummor!!!!
    Vill ha!!!!
    Tittar in för att säga GOD JUL!!!!!
    Vill önska dig och din familj en fröjdefull sådan!
    Linda

    SvaraRadera
  8. Vilka helt underbara roliga ljuvliga(jag kan hitta på fler ord som beskriver vad jag tycker om dem men avstår;)) änglar...
    Ha en riktigt riktigt GOD JUL.

    SvaraRadera
  9. God Jul LOtta! Kul att läsa lite om dig, de där muckobootsen kunde jag önska och i stället för rensad källare, rensad lada..kram!

    SvaraRadera
  10. Hejsan Lotta!
    Så kul att läsa om dig, och som vanligt får du mig att skratta.
    Denna gången mest åt dina yppiga pepparkakor, helhärliga.
    Funderar på att gå och se The Tourist med A. Jolie och J. Depp denna vecka. Kan ju raportera tillbaks om din lilla favorit.
    Jovisst tar jag din utmaning som du skeppat hela vägen över till denna sidan Atlanten. Har visserlgen ett himla packat schema, men det ska nog gå.

    Kramar till dig

    SvaraRadera
  11. Härliga änglar!!!!
    God Jul på dig!!!
    /Ruben

    SvaraRadera
  12. Vilka söta julänglar!
    Önskar dig en riktigt God Jul!

    SvaraRadera
  13. Men guuud vilka charmiga änglar! :D
    Och kul att få lära känna dig lite mer! :)
    Massa julkramar till dig!

    SvaraRadera
  14. Men åhhhhh, vilka fina änglar du gjort! Brösten var riktigt söta ;-)

    Såå fylligt du besvarat utmaningen..... En fröjd att läsa!!!! Känner igen mig i mycket.... rensad källare, engelska favoriter... ja nästan allt egentligen. Cirque de Soleil har jag sett två gånger i USA (minns dock inte vad föreställnignarna hette....) Helt magiska upplevelser!!!!

    Önskar dig underbara juldagar Lotta, med vila, skratt och ro!

    Många kramar från mig
    /Charlotte

    SvaraRadera
  15. Sööööööta bystiga änglar!!!!

    Kul att få veta lite om dig. Engelska filmer och serier är också mina favoriter - fantastiska miljöer.

    Fina teckningar från Malmö!!!!

    Önskar dig en riktigt GOD JUL.

    Kram Maria

    SvaraRadera
  16. Men vilka härlia pepparkakor, dem var roliga och mycket fyndiga!!

    God fortsättning, Åsa

    SvaraRadera
  17. Käraste bloggsyster!
    With the best intentions så började jag skriva mitt utmaningsinlägg samma dag du skickade de, men hade inte ro eller ork att avsluta med så mycket att göra hängandes över axlarna. Nu på annandagen känner jag att jag har tid och ro igen att fortsätta och hoppas att jag ska kunna skicka ett inlägg till pressarna innan kvällens slut. Ville bara inte att du skulle tro att jag nonchalerat din utmaning.

    Kramar

    SvaraRadera
  18. Vilka härliga pepparkakor!!! Dom ska jag komma ihåg.... Vad kul att få veta mer om dig! Den där TV-listan kunde jag själv ha skrivit... fast jag slipper faktiskt att titta på sport - även ofrivilligt!

    God fortsättning!

    Kram,
    Stina

    SvaraRadera
  19. Tack Lotta för din uppmuntrande kommentar, en sådan kommentar ger så otroligt mycket <3. har idag tagit mig tid till lite bloggande. Vilka underbara peppakkaksänglagummor! Och inlägget var underbart!
    Önskar dig en god fortsättning och ha det gott!
    Kram Pella

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar