Planerar för solhörnan



Lerkrukor är tacksamma att måla och ett perfekt tidsfördriv den här årstiden när snön yr utanför fönstret och man drömmer om sommarens soliga sittplatser.
De här krukorna är målade med tanke på den nya solhörnan som tillkom när vi fixade till vår entré i somras. Här ska det vara lite medelhav med varma, vänliga färger i turkost, ljusgrönt, guld och lite rosa. Den faluröda tillkommer på köpet så den får också vara med på ett hörn.

Färgen jag målat med är egentligen en tavelfärg. Matt och täcker inte så bra efter bara en strykning. Sen målar jag motiven med hobbylack, antikguld i detta fallet. Att måla utan schablon eller mall är visserligen lite nervöst men så mycket charmigare det blir med lite sneda franska liljor och krokiga solstrålar. Som slutfinish strycker jag på lite antikgel som mörkar ner och lägger sig i sprickor och håligheter så det ser lite mer slitet ur och därefter interiörlack för hållbarhetens skull.

Nu börjar det roliga pryl-letandet. Ett loppisfynd i form av en lamphållare har legat några år i förrådet i väntan på att passa in någonstans. Jag tror den platsar i blivande solhörnan tillsammans med krukor fyllda med den vita lavendeln jag sådde förra veckan.

Kommentarer

  1. Wow så snyggt.Turkos är en härlig färg.Nu blev jag sugen på att måla krukor.
    Ha det fint.

    SvaraRadera
  2. Det kommer ju att bli kalasmysigt....perfekta färger och bra tänk.....hoppas vi får se resultatet senare....

    SvaraRadera
  3. Snyggt!!! Och så kul med en fräsch kulör :)

    SvaraRadera
  4. Har funderat på att måla trädgårdsmöblerna i en turkosgrön ton, men har inte vågat. Nu kanske jag kan ta steget...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar