En gång....

Det har alltid varit besvärligt att hålla snyggt i den så kallade gula rabatten. Stora hostor med mängder av sniglar. Många självsådder som lupiner, blågull, ruta och den alltid närvarande spanska körveln, och dessutom sorkbo under den stora cypressen. Jag är rätt trött på den rabatten och inte blir det lättare av att min lilla smala underhållsgång går mellan taggaralians grenar. Sönderriven och svettig kommer man ut på andra sidan och vet att det är snart dags igen.

I helgen beslöt jag mig för att äntligen såga ner det gamla, sjuka och skadade äppelträdet. När det var gjort så öppnade sig en glugg längst ner i lövsalen... och då såg jag det! Med några 'enkla grepp' så får jag en ny huvudgång. Två rabatter med en bred gång är definitivt lättare att hålla snygga och så får jag kanske bukt med lite utav självsådderna.

Före - med smal trång gång som tar av till vänster mellan aralians taggiga stammar, äppelträdet stod i öppningen rakt fram.

Efter - med bred gång som fortsätter ner mot rhododendronbuskaget.

Några stora hostor är delade/flyttade. Iris, dagliljor och en brokig fortsythia som skymtar längst fram är uppgrävda, och alla lupiner, körvlar och annat skrafs är väck.
Hmm, jag tror det får bli en gräsgång... eller ja, mossgång kanske ligger närmare sanningen.

Under tiden - min lille smarte kompis som vet när det vankas mask, sniglarna fnyser han åt...


Kommentarer

  1. Tänk ibland så bara uppenbarar sig lösningarna. Ser väldigt snyggt ut på bild. Snigelätande kompisar det skulle jag vilja ha... :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar