Vy Två

Jag fortsätter att försöka vidga mina vyer och snygga upp dem lite allmänt. Den här gången längst ner i trädgården är en riktig vårfavorit med tjockt vitsippstäcke under späd grönska. När grönskan tätnar blir här mörkt och mossigt men en del blomning som t.ex. jätterams, fotblad och spetsmössa lyser upp en aning.
Nu på höstkanten är det definitivt trädstammarna som har huvudrollen. Till vänster utanför bild så går skogsgränsen med bl.a. en stor aldunge, vilket gör att alla mina små träd böjer sig åt höger - mot ljuset. Nu har jag ryckt upp alla gamla stödstolpar, slagit ner nya och försökt räta upp stammarna på nytt. Det är bara glanskörsbäret längst till höger som får växa fritt nu. Vidare längs gången står en virginigahägg som jag stammat upp rejält, en amerikansk strimlönn, en ullungrönn och rakt fram ett okänt träd som jag fått i present en gång i tiden. Man kan också skymta kungen av mina träd: den gulbarkiga häggen. I rabattkanten till vänster syns en tanig sammetshortensia och lite längre bort en grön massa som är en japansk magnolia (M. kobus) på väg att ta över hela gången. Den har nu beskurits ordentligt vilket verkligen öppnade upp hela vyn.



Glanskörsbär och amerikansk strimlönn: Prunus serrula och Acer pensylvanicum


Stormhatt med sina små lustiga fåglar och hitflyttad frösådd - veronica?


En storfavorit hos mig: vingad benved (Euonymus alatus) och blommande sammetshortensia. 
Trädet bakom är ett frösått sibiriskt korkträd (Phellodendron amurense).


Trolldruva och vitlysing.



Jag har även gjort den lilla genvägen mot dammen tydligare genom att gräva ner några trästockar och fylla upp med tegelkross. Och plötsligt öppnar sig en ny vy att ta tag i.  Vad ser man här (!?): gamla arbetshinkar, risiga irisblad, tomma baljor och plastkanten i dammen.... här krävs krafttag!


Kommentarer

  1. Det ser så spännande ut på dina bilder. Önskar jag kunde strosa runt där på gången och upptäcka alla mysiga ställen och fina växter. Träd, buskar, perenner.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  2. Din lund är för härlig och jag blir avundsjuk!! Lite uppstammning och röjning här och där - skillnaden blir så stor, så stor. Vi verkar ha samma tycke kring träd :) Tänk hur en vy kan öppna upp för nya tankar och projekt eller om det är behov. Gången blev väldigt snygg i vart fall.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  3. Så vackert! Här skulle jag så gärna vilja vara... länge.
    Du har en underbar trädgård!
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar