Ett lyckat skifte.

Till slut insåg jag att det inte funkade längre. Den illande blå hortensian 'Endless summer' i min japanska rabatt har varit ett irritationsmoment de senaste åren. Inga bekymmer innan blomning och helt fantastisk när blommorna börjar vissna i läckert lila - men nu!!! Övriga växter går i rosa och vitt men syns de??? Nej, det enda man ser är detta blåa monster som dessutom trivs förträffligt och vräker sig överallt.
Så när jag fick frågan om jag ville ha en vit trädpion som ägaren var tvungen att ta bort så greppade jag spaden direkt. Här ska trädpionen stå!


Först tänkte jag slänga monstret på komposten men jag har jättesvårt för att kasta stora, fina växter så först släpade jag runt den i hela trädgården. ... och minsann, plötsligt hittade jag platsen! Under den stora boken där det är svårt att få gräs att etablera sig och där vi i vanliga fall har en hängmatta. Jag lämnade plats för hängmattan och grävde ett jätte-hål en bit ut så nu kan man gunga i skydd av hortensian. 


Den kan bli otroligt fin när berberisbuskaget och björkarna bakom får höstfärger...


... och dessutom utgör den ett fint blickfång genom piprankebågen.


Hoppas nu bara den överlever, annars måste jag ju bara köpa en ny.....!

Kommentarer

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar