Ceanothus pallidus 'Marie Simon'

Amerikansk syren står det på växtetiketten men rosa säckbuske tycks vara det vanligaste namnet på internet. Inte så härdig (zon I-(II)) så det är en zonknäckare hos mig här på gränsen till zon III. Den har nu klarat en vinter och nedklippning i våras och ändå blommar den så här fint vilket verkar väldigt lovande. Jag gillar den! Det gjorde även de små sniglarna som av någon anledning hängde i klasar längs med stammarna i våras. Nu lämnar de busken helt ifred. Blommorna ska enligt uppgift dofta och attrahera bin och andra insekter men än så länge har jag inte sett någon större aktivitet. Kanske på grund av det evinnerliga regnandet som försvårar för både mig och insekterna att utnyttja trädgården till fullo.


En liten buske som absolut ska få en chans i min skuggiga trädgård i den fuktiga lerjorden - trots att den enligt uppgift vill ha full sol, väldränerat och vindstilla läge.

Kommentarer

  1. Så jättefin! Vi har kanske att se framemot milda vintrar och zonerna förflyttas.
    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar