Blommig fredag - Jag längtar

Hasselbacken kallar vi denna lilla plätt. Det är här det stod en syrenberså som jag halverade i förrfjol. I somras grävde jag upp syrenskott och kirskålsrester och grävde ner vad jag trodde var ljust gula dagliljor. De blommade i rosa och gul/rött och ska upp igen. Planen för i år är att gräva små dammar och en liten bäckfåra nerför slänten.

före                                                      efter


Växtlistan är jag något osäker på. Jag tror kanske montbretians häftiga färg slår ihjäl allt omkring men jag måste bara testa. Sen är det en ganska mörk plats så kanske jag måste tänka om helt och göra 'woodland' här också. Det lär visa sig så småningom.
Jag tror jag kommer att ha mycket roligt här en lång tid framöver och som jag längtar efter att få sätta spaden i jorden!

Fler som längtar möter ni hos Bland rosor och bladlöss.


Kommentarer

  1. Vilket underbart projekt!!! Förstår att du ser fram emot det.

    Carina

    SvaraRadera
  2. Härligt med ett projekt att sätta igång med. Du har kommit långt med planeringen.
    Kommer säkert bli fint.
    Trevlig helg/Marika

    SvaraRadera
  3. Ser fantastiskt ut redan. Och bra med projekt som är "definierade". Då känner man att det går framåt och händer saker. När man bara "underhåller" det man har är det förstås viktigt och kul men förändringen är ju inte så tydlig. Grymt snygg skiss! Lycka till med fortsättningen på Hasselbacken.

    SvaraRadera
  4. Men åh, så spännande! Vilket projekt! Jag kan verkligen förstå hur otålig du är!

    SvaraRadera
  5. Hasselbakken - sånt fint navn! Det er så spennende å flytte rundt på planter, planlegge, grave og plante :)
    Spaden venter!
    God helg!

    SvaraRadera
  6. Spännande projekt ni har framför er. Ser fram emot att se bilder under arbetets gång :)

    SvaraRadera
  7. Måste säga först att om det är något jag är väldigt avundsjuk på (dock inte missunnsam gentemot dig) är din fina, ritade översikt. Tänk om jag kunde göra sådant! Vad det skulle vara roligt!
    Som ett litet tips (kanske?) vill jag bara säga att montbretias häftiga färg är inte slående i en rabatt. Eftersom växtsättet är skirt så blir den inte på något sätt för påträngande eller gräll. Tvärtom insåg jag själv att den "ackompanjerar" fint sensommarfärgerna och själv är jag beredd att skaffa fler i ett bestånd. Har du tänkt hur vacker den är när den börjar blomma över med de fina fröställningarna som till och med florister använder i buketter.
    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar