Peppar-, banan-, choklad-, jordgubb-....

... äppel-, mandarin-, apelsin-, ingefärs-, grapefrukt-, marockansk-, krus- och så vidare. 
Jag är myntafrälst och snubblar jag över någon sort jag inte har sen tidigare så slår jag till direkt. 

Mina modersplantor är planterade i zinkhinkar och baljor (jag måste köpa några fler till nästa år) och på våren krafsar jag upp några tuvor av favoriterna och sätter dem nära till hands. En ampel med jordgubbsmynta vid gången är ett måste liksom en kruka taschkent-mynta på altanen till tekoppen. 

Årets inköp blev en ensam planta med handskriven lapp som jag inte kunde motstå på en plantskola. Fjärilsmynta stod det på lappen. Jag har sen dess inte hittat sorten någon annanstans så det kanske är en väldigt unik planta jag snubblade över! :)

Ett par myntor har jag faktiskt lyckats ta död på men de flesta tål vinterförvaringen i kallväxthuset. De får stå kvar i sina krukor och sätts ner i jordbingarna med höstlöv som isolering. Doften som slår emot en när man öppnar dörren är oslagbar!



Kommentarer

  1. Hej Lotta!
    Hade ingen aning om att det fanns mynta i så många olika varianter. Kan föreställa mig
    att doften är härlig.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  2. Doftande växter vill man inte vara utan. Så det där du beskriver när du öppnar växthusdörren lät härligt och det skulle jag inte ha något emot att uppleva. Ska nog ställa in några myntor där och prova. Tack för tipset:)
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  3. Du övervintrar dem i baljorna alltså? Det måste jag prova, trodde inte det gick. Köper nya varje år.
    //Helene

    SvaraRadera
  4. Åhhh så härligt det lät med olika myntor i tråg... ..och praktiskt :) Jag försökte begränsa grönmyntan genom att gräva ner i hink men det gick inte. Men att odla som du gör - det ska jag testa.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar