Fröställningar

Vilket roligt tema., och lite svårt faktiskt. Ju mer jag studerade frökapslarna desto osäkrare blev jag. Är detta verkligen växten som jag tror det är? Jag fick helt enkelt leta fram blombilder och jämföra och då blev det lite lättare att se likheten. 

 Krollilja och monbretia, som jag så länge velat ha mängder av... se så sprängfyllda de är! 
 Vitlysing och axveronika
 Violruta och kransveronika, två av mina storfavoriter
Spridarna frossört och höstanemon... än så länge släpper jag dem fria.
Slutligen några som är sega att sprida sig med frö hos mig, flikbladig filigransbräcka och skogsaster. Jag har fått köpa flera plantor för jag vill ha många av dem.

När jag kröp runt och studerade blomresterna på nära håll så upptäckte jag faktiskt en hel del små sniglar bland löven. Dags att ta fram ölfällorna och snigelpelletsen igen!

Fler fröställningar eller annat trädgårdsrelaterat hittar ni hos Trädgårdsfägring
Ha en härlig vecka

Lotta

Kommentarer

  1. Så underbart fina bilder du bjuder på.
    Trevlig helg!
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Vakre og stemningsfulle bilder av hagen nå og alt hva som kan skje til neste år.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  3. Tack för påminnelsen - jag såg också små, små sniglar igår när jag röjde igår. Underbara bilder på fina, fina fröställningar du fångat och kul att se dem i båda tillstånden. Frossörten har jag börjat reducera för de är så mycket snabbare än jag.

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
  4. Flott samling med frøstander! Og noen som blomstrer også... Jeg er sikker på at sneglene (mine) fryser i hjel neste uke.

    God helg!

    SvaraRadera
  5. Så vackra bilder du visar!
    Filigransbräcka, Peltoboykinia tellimodes, har hos mig fröat av sig som givit upphov till nya plantor. Den tycks trivas speciellt i woodlandmiljö med mycket fukt , väldränerat och med lågt pH.

    Ha en fin vecka!
    /Anja

    SvaraRadera
  6. Hej Lotta!
    Ett härligt collage, med vackra bilder.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  7. Jag är alltid lika förundrad över dessa fröer som innehåller så mycket vackert och i bland även ljuvligt doftande blommor.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar