Fler rosa träd!

Jag är nu omgiven av ytterligare rosa fluff där jag sitter i mitt lilla hus. På södersidan har blodhäggen, Prunus padus 'Colorata', slagit ut sina blommor och tillför därmed en extra dimension till våramplarna. Blodhäggen är en riktig hatkärlek. Under uppväxten hängde larvtyngda grenar in över altanen som vi, dumt nog, planterat trädet bredvid, och jag tillbringade mycket tid med en sekatör för att klippa väck ansamlingarna. Så fort det gick så stammade vi upp den så grenverket nådde över altantaket och därefter har det varit lugnt på larvfronten. Nu är det värsta alla rotskott och sekatören är utbytt mot en liten yxa som jag hackar loss med i marken. Men fåglarna älskar blodhäggen och både vår och höst är det ett riktigt vackert träd så det får stå kvar.
På norrsidan står impulsköpet Prunus serrulta 'Kanzan'. 50:- stod det i rött på prislappen på plantskolan. Ett stort fint träd som ingen annan ville ha i november månad: klart jag var tvungen att prova. (Jag minns fortfarande K's förbluffade min när jag svängde in i garaget med ett halvt träd utstickande ur bagaget!). Dess rosa blommor slår ut tillsammans med blad som skiftar i orange, och som av en händelse har jag en liknande kombination på andra sidan gången: sockblomman Epimedium warleyense 'Orange Queen', som matchas av rikligt blommande Skimmia japonica. Fluffigt värre!


Ha en härlig helg och håll tummarna för att vi slipper se några snöflingor.

Se fler trädgårdsbloggar hos Trädgårdsfägring.

Ps! Är det fler än jag som upplever att det inte går att kommentera längre? Efter jag skrivit och tryckt på knappen så försvinner allt och jag vet inte om det är pga kommentatorsgranskning eller att mina ord bara flyter ut i cyberrymden. Tröttsamt är det i alla fall och eftersom jag ibland prövar flera gånger så kanske jag verkar märkligt tjatig... vilket verkligen inte är min mening.... ledsen för det. DS

Kommentarer

  1. Får prøve å legge inn en kommentar.
    Det ser fint ut hos deg nå, håper du slipper - grader og snø. Her har vi fått og har begge dele.
    Det er isende kaldt.
    Ha en fin helg/Eirin

    SvaraRadera
  2. Hej Lotta!
    I natt fick vi ingen snö, som natten innan. Trodde inte mina ögon när det snöade då jag gick och lade mig. Inte riktigt det man vill se i maj. Härlig blomning hos dig. Ibland händer det att mina kommentarer försvinner, men det är någon enstaka gång.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  3. Den där häggen blev en hatkärlek här också men när valet stod mellan den och en stor och grön bok så föll häggen :) Men rotskotten är kvar... Jo det är något konstigt med kommenterandet.. Jag har märkt att när jag väljer kommentera med namn och vad det nu är så försvinner många men när jag väljer google så stannar den. Kanske försöker google göra det än svårare att välja något annat.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  4. Hej! Att få sitta mitt i en rosa fluff är få förunnat :-)! Speciellt nu, när kung Bore röt till och skickade både den ena och den andra trädgårdsplågan. Ändå måste jag säga att träd och buskar har varit betydligt mindre griniga än jag. Det mesta tycks bara ruska bort snö, is och kyla. Och blomningen förlängs - dvs av de som inte har tagit skada.

    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Bågarna bågnar

Plötsligt i paradiset