Siden, svavel, trasa, lump....

Min frösådda pion som jag väntat så många år på har nu slagit ut! Till en början måste jag erkänna att jag blev en aning besviken på knoppens rätt mörkt rosa färg men ju mer den slagit ut desto ljusare blev blomman för att sluta en ljuvlig gräddvit färg med rosa schatteringar. Wow!
Men... den är misstänkt lik den ena av två pioner jag fått för några år sedan med etiketter som säger 'siden/svavelpion?'. 

Nu har jag slagit i Hermann Krupkes bok 'Passion för pioner' och läser att
P. wittmanniana, sidenpion, har breda blågröna blad och oftast gräddvita blommor. Ståndarsträngarna är röda liksom pistillerna (som på de 6 första bilderna)
P. mlokosewitschii, svavelpion, har mestadels gula blommor och grågröna blad. Ståndarsträngarna är ljusgula och pistillerna ljust gula eller rosa (som på bild nr 7).

Min frösådda svavelpion som troligen är sidenpion:


Den ena gåvan med siden/svavel-etikett:

Den andra med siden/svavel-etikett samt en frösådd gåta:

Den sista bilden visar ytterligare en frösådd: 'Coral Charm'..... nähä, inte det heller! 
Äsch, huvudsaken är att pionerna är fina så att trasa och lump kan uteslutas från den gamla ramsan. Konstigt nog kan sammet också uteslutas för det finns tydligen ingen sammetspion, eller?

Fler trädgårdsbloggar finns hos Trädgårdsfägring.

Ha en fin Mors Dag och en fortsatt härlig vecka!

Kommentarer

  1. Hej Lotta

    Båda P. wittmanniana och P. mlokosewitschii är numera officielt underarter av Paeonia daurica. Andra menar det bara är varianter.
    Men fantastiskt ser det ut - Kul at se resultatet av sina frön!

    Ha en trevlig ny vecka

    SvaraRadera
  2. Hej Lotta!
    Oavsett vad de är, så är de otroligt vackra.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  3. Flott å se de frøsådde peonene, uansett hva de heter!
    Har aldri sådd peon frø, men tror jeg må prøve meg i år:-)
    Ha en fin uke/Eirin

    SvaraRadera
  4. Håller nog inte med Krupke om att mlokosådder oftast blir gula... Mina blir oftast rosa eller creme med rosa :) Den sista ser ut som en rosenpion, P veitchii, men den verkade också ha gått in under en annan art nu. Men oavsett så blir de alltid helt ljuvliga det är något speciellt med kronbladens rynkade skirhet :)

    Ha en fin helg! Carina

    Ps har inte grävt ännu...

    SvaraRadera
  5. Urläckra, oavsett vad de kallas!
    /Anette

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar