Inspektion av fjärilsrabatten

Det är dags att börja se över vad man vill förändra eller försöka behålla till nästa säsong. 
Jag har börjat titta på fjärilsrabatten. Den har varit fin precis hela säsongen och jag försöker behålla balansen genom att begränsa de mest aggressiva och lyfta fram de som döljs av sina större grannar.

Några utav fjärilsrabattens växter som samsas väl är vita tulpaner, röd snokört, nepeta, muskatellsalvia och rosen 'Veilchenblau', axbetonika, lavendel, salvia, rudbeckia 'Magnus' och en pimpinell jag glömt jag hade.


Sen har vi min favorit;  blodormroten 'Blackfield', som verkligen vill vara ensam herre på täppan. Just nu försöker den kväva en röd alunrot, amsonia, purpurmejram och borstnejlika men jag har inte hjärta att rycka upp den riktigt än.



En riktigt mustig höstrabatt flankerad av en kruka med ceriserosa lejongap. Visst blir man glad!?

Mer sensommarträdgårdar hittar ni hos Trädgårdsfägring 
Ha en härlig helg!
Lotta

Kommentarer

  1. Hej Lotta!
    Härliga färger och vackra växter. Snyggt!
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  2. Hei Lotta.
    Fin tid og finne ut hava som kan endres, og hva som bør bli som det er:-)
    Vakkert høstbed!
    God helg/Eirin

    SvaraRadera
  3. Å, så fint! Snokört och blodormrot blir jag jättesugen på.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Så mycket fint du har i trädgården som blommar så många vackra färger underbart att titta på så här i September.Förstår om det är många Fjärilar i dessa skönheter.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  5. Så vacker rabatt, med den har du verkligen lyckts!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  6. Fine sorter i flott bed!
    Ja, litt av en jobb å holde balansen i rabattene etter hvert. Mye av sesongen går med til å flytte og omstrukturere.
    Ha det godt!

    SvaraRadera
  7. For et vakkert bed med fine kombinasjoner som kompletterer hverandre så godt. Ja, blodroten vet å ta sin plass. Jeg prøver å holde min under en viss kontroll og har heller ikke hjerte til å flytte den.
    God helg.
    Jannicke

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar