Bara för att de är så fina

Bland det vackraste jag vet är patinerade lerkrukor fyllda med växter. 
Vårblommande penséer, olika sommarblommor i en samling på bordet, 
kryddväxter i en rad på altanräcket eller succulenter i egenmålade små krukor. 
Pelargonsamlingen får ett lyft i lerkrukorna 
och en terracottaskål på dammkanten smälter perfekt in i trädgården.
De passar lika bra inomhus med höstblommor i fönsterkarmen och samplanterade julblommor.
Krukan med gröna krukväxter är köpt med en erica-ljung i. Köparen tyckte krukan var 'äcklig och ful' och tänkte slänga den. Jag riktigt slet den ifrån henne!
 Men bara för att jag älskar lerkrukor... måste jag spara på varenda en jag kommer över?
Klart jag måste... bara för att de är så fina även utan växter.

'Bara för att' är temat hos Trädgårdsfägring. Kika in där och bli inspirerad.

Ha en fin vecka /Lotta








Kommentarer

  1. Hej Lotta!
    Har ett gäng hos mig med, riktigt fina. Köpte mina julrosor i år i lerkrukor, ovant att se, brukar alltid vara plast. Ljuvliga bilder och den med penséerna får mig att längta tills det är dags för dem igen.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  2. Ja, man är ju lite trött på alla dessa platskrukor som man får med när man köper växter.
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  3. Klart man måste spara alla lerkrukor! De är ju så fina, miljövänliga och härliga. Jag använder dem till och med som dekorationer i staplar och lådor. Det blir ju ofta många över i de små lite mindre användbara storlekarna. Längtar till pensétider.
    Allt gott
    /Anette
    Tidigare Rost och rädisor

    SvaraRadera
  4. Lerkrukor med patina är det vackraste man kan ha och inte kan man ha för många av sådana skönheter!
    Så vårligt och fint med penséerna, tänk att snart är vi där! Då får du duka sådär fint igen!

    SvaraRadera
  5. Aldrig nånsin kan man ju tycka att de är fula?? Galet ju!
    Jag hittade 18 stycken på Blomsterlandet som var fulla med mossa :) Lyckan gjord och 10 spänn styck!!?

    Kram

    SvaraRadera
  6. Lerkrukor ska ha patina. Då är dom ljuvliga. Gör som du, sparar på alla. Spelar ingen roll om dom är kantstötta. Har alla mina pelargoner i lerkrukor som får mer och mer patina för varje år som går, både krukorna och pelargonerna :)

    SvaraRadera
  7. Det står många travar här också och just den där på-gränsen-att-välta lutningen har en del av dem också. De är dekorativa som dem är, planterar sällan i dem nu eftersom jag är för slarvig med vattningen för att det ska fungera.

    Tråkigt med dina kommentarer... Jag har ingen förklaring men om/när det händer får du väldans gärna skicka ett mail och beskriva vad som händer får då kan jag kanske nysta bakåt...

    En sak som hänt någon gång är att mail hamnar i en -wordpress tror det är skräppost men kommentaren ligger i gränslandet folder - där kan nån enstaka helt legitim kommentar hamna. Men det händer sällan kanske var 3:e månad. Och det sista har det varit väldigt lite, inget skräp alls att rensa. Men även jag vill ju förstå varför det blir så för dig :)

    Kram, Carna

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar