Den gode, den onde, den fule

Den gode är i detta sällskapet den vinröda dagliljan med gult svalg. Den onde är montbretian 'Lucifer' och den fule är alltså den gula dagliljan med brunrött svalg. Den fule kan också vara den nyinköpta 'Bela Lugosi'.



Alla står i samma rabatt, den rätt nygrävda hasselbacken. I mina tankar skulle rabatten bli lila, månskensgul och glittrande vit med t.ex allium, påskliljor, orientalisk vallmo 'Pattys Plus', skogsaster och kransveronika. Sen hamnade den onde Lucifer där av misstag och fick plötsligt huvudrollen, han är ju så läcker. Jag gick ifrån mina planer och flyttade dit den gode som är god just för att den matchar den onde Lucifer. Av misstag kom också den gule, fule med. Sen spontanköpte jag Bela Lugosi vilket jag misstänker kanske var ytterligare ett fult misstag i sammanhanget. Till råga på allt så delar alla tre nu plats med de ursprungliga lila och månskensgula skimrande växterna. Hiskelig upplevelse!

I höstas grävde jag upp den fule och planterade på annan plats men nu börjar jag fundera på om jag inte ska placera om den onde och den gode också, för visst ska de vara tillsammans? Kanske med ett helt gäng skummande daggkåpa omkring sig...
Sen kan jag på allvar ta mig an hasselbacken och göra den sådär skimrande mild och vacker som jag tänkte mig från början... kanske lite skummande daggkåpa där också...

Ha en fin helg och besök Trädgårdsfägring för inspiration.

Lotta

Kommentarer

  1. Det lät som en bra ide att blanda dem med skummande daggkåpa. Mycket bättre än allium och kransveronika. Men mina ögon protesterar mot en del kombinationer. Hos mig blommar Lucifer såpass sent att det mesta i vårliga, skimrande nyanser blommat över så han stör inte nåt särskilt då.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  2. idén med färgavstämda rabatter är jättebra - men väldans svårt att utföra eftersom man hela tiden köper, får eller delar perenner man har och måste få ner dom någonstans. Oftast på helt fel ställen!
    Så lycka till med din hasselbacke.....
    KRAM /Susie

    SvaraRadera
  3. Visst passar de fantastiskt bra ihop och jag kan se dom framför mig i ett hav av daggkåpa runt sig!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Skummande daggkåpa, tycker om det uttrycket. Daggkåpa passar med mycket. Tycker dina dagliljor är fina och gör sig tillsammans. Skulle säkert göra sig tillsammans med skummande daggkåpa också.

    Ha en fortsatt bra vecka!
    Anita

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar