Att se bortom vintern

Sällan har jag längtat så efter ett årstidsbyte. Min sista arbetsinsats i höstas var en regnvattenränna rakt ut i gräsmattan, men projektet växte och jag hann inte så långt som jag önskat innan kylan slog till. Utloppet till rännan är ett markrör som är kopplat till ett stuprör som samlar regnvatten från halva taket. K vet inte om det än, men min plan är att kapa stupröret och koppla på en regntunna. När tunnan är full leds vattnet vidare till markröret. Vi har samma system på andra sidan av huset vilket fungerar utmärkt. Eftersom vi bor som vi gör med våtmark utanför tomtgränsen brukar jag nästan aldrig vattna i trädgården. Vad jag behöver vatten till är växthuset, odlingskragar och krukor nära huset. Vattnet jag försökt leda om har tidigare flödat ut över en gång med kompakt jord och efter en regnskur blir där sumpmark med stående vatten under en ganska lång tid. 

En hög med överblivna stenar från ett annat projekt blev starten på min nya regnränna. De ska dölja markröret och staga upp slänten ovanför. Tanken är att jag ska lägga en hängränna i botten av vattenrännan, under rötterna, så det blir lättare att krafsa ur löv och skräp som samlas. 



Slänten har visat sig svårare att plantera än jag trodde. Det är tredje säsongen jag byter växter nu eftersom de som jag trodde skulle flöda ut fint i lutningen ligger i tråkiga högar. De flesta dagliljor och en del montbretia har flyttats ner till plan mark framför den gigantiska spirean. Kvar är bland annat skogsaster, gillenia (med visst stöd) och veronicastrum. En vit blodpilört har också visat sig fungera i slänten så nu ska jag fylla på med lågväxande skönheter. Vit sockblomma, lungört och kanske vitplister och naturligtvis ormbunkar. Trampstenar ska också grävas in så man kan komma nära växterna.


Sen kommer det som jag tycker ska bli det roligaste. Vad för plantering ska kunna ta emot mycket regnvatten ibland och kunna tåla uttorkning ibland? Jag har en flikbladig rhus i närheten som jag misstänker kommer att bli en invadör så den måste flyttas och sen är det bara att börja experimentera. 
Jag hoppas vintern tar slut i slutet av februari för jag har vässat spaden!

Temat hittade jag hos trädgårdsfägring. Gör ett besök!

Lotta

Kommentarer

  1. Förstår att du längtar till våren :) Planteringen lät spännande - kan hostor bli bra i sluttningen? Många av dem är ju väldigt tåliga... Den vita blodpilörten tycker jag är så söt men jag har misshandlat min - den har stått på tok för torrt och nu börjar jag fundera på var den är nånstans...

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  2. Vinteren kom brått i fjor, men desto lenger tid til planlegging av hageprosjekter har man fått. Så til våren blir det masse jobb.

    SvaraRadera
  3. Hej Lotta!
    Låter som ett kul projekt, och för din skull hoppas jag att vintern tar slut i månadsskiftet. Kan ändå trivas riktigt bra med den vinter vi fått i februari, strålande soliga dagar och lite snö på marken.
    Det är riktigt skönt med lite kroppsarbete, och att se något nytt bli till.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar