Min snygga häck

Det är roligt med teman som får en att tänka närmare på saker som 'bara finns där'. 

Som mina häckar.

Inget speciellt med dem.... de bara finns där... av en eller annan anledning.

Min smått avskydda älsklingshäck är en buxbomshäck som jag fick då ett hus skulle rivas och häcken kastas. En grävmaskin tog upp plantorna och slängde dem på ett släp så det blev ett pyssel att få ihop en fin, sammanhängande häck igen av de misshandlade plantorna. Men det gick och den trivdes hos mig i ett halvskuggigt läge i skydd av två plommonträd och inte alltför tung jord. Tyvärr dog plommonträden och det soliga läget som blev resultatet gillades inte alls av häcken. Varje solig vår bränns bladen bruna och faller av så vid något tillfälle trodde jag den var drabbad av buxbomssjukan. Dessutom har den vintertid ständigt besök av sork och mullvad som lämnade stora hål rakt ner till rötterna. Häcken har de senaste åren sett för bedrövlig ut och jag har haft funderingar på att ta bort den helt eller delvis.

Förra året påbörjade jag en renovering för att se om häcken går att räddas. Jag höjde marknivån utanför med några centimeter rejält näringsrik jordblandning och kryddväxterna som växte så det knakade innanför och i häcken ersattes av pioner och lite olika perenner. Snart ska jag spänna över juteväv som skydd mot vårsolen och funderar på att sätta ett litet videträd bland smultronen mitt över gången.

Trädgårdens övriga häckar är alla bokhäckar. Den äldsta är inköpt och planterad i en svag sluttning för att dölja brunnslock och komposthög. Men den största förtjänsten har den som bakgrund till björkrabatten där det växer en hel del vita perenner och lökar. De höga vita allium och honungslökarna har inte riktigt slagit ut på bilden men de gör sig fantastiskt mot bokhäckens mörkare bakgrund. För att inte tala om på höstkanten när himalajabjörkens bark skiftar i rosa och bokhäckens blad i koppar... åhh så fint det kan bli.


Min andra bokhäck är en liten snutt av uppgrävda plantor från tomtgränsen. Den ska tjäna som stöd för rosenbuskarna som vräker sig över gången vi aldrig använder och även ge insynsskydd från grannens altan. Hög, smal och krokig ska häcken bli och jag vill experimentera med att få clematis att klättra bland grenarna. Den första jackmannin har redan dött!


Min tredje bokhäck går längs norra tomtgränsen och jag älskar den redan fast den bara är drygt ett år gammal och väldigt klen ännu. Bilden är från idag och se så fint den lyser i solen, och så bra den gör sig mot den röda panelen och de gröna barrväxterna. Rådjuren brukar promenera förbi på vägen och de betade friskt på tujahäcken som stod här innan, dessa har de inte rört något nämnvärt. Den enda som klagar på häcken är min lustigkurre till granne som påpekar att den ser lite torr ut... lika torr som hens humor!


Fler häckar hittar ni hos trädgårdsfägring.

Ha en härlig vecka!

Lotta

Kommentarer

  1. Så mange fine hekker du har. Ja, det er sant at rådyr liker thuja. De er rundt her også, men jeg har ikke sett de inne i hagen på lenge. Bøkhekk høres veldig flott ut.

    SvaraRadera
  2. Hej Lotta!
    Så fint du har det, gillar häckarna, de ger ett nytt utseende beroende på årstid. Vackert i kombination med himalajabjörken.
    Ha en fin solig vecka /Kram, Marika

    SvaraRadera
  3. Jeg må nok skaffe meg en hekk i hagen min har jeg funnet ut. Kanskje jeg skal lage en i forbindelse med drivhuset jeg har kjøpt med i vinter.

    SvaraRadera
  4. Det var kul att se bokhäcken. Det är jag sugen på i framtiden - den håller bladen mycket bättre än avenbok. Men den kanske kräver bättre jord... Dina häckar är väldigt vackra och nu hoppas jag att buxbomshäcken mår bra i fortsättningen.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  5. Det var fint med bokhäck. Vad än man har som häck så är det så fint med en inramning på trädgården och dessutom så blir det även ett bra skydd mot vindar för då blir det varmare där man har den.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  6. Så snyggt med väggar av både bok och buxbom. Det blir verkligen totalt olika upplevelser vår och höst, riktigt riktigt läckert!

    SvaraRadera
  7. Här på Gotland har vi ingen häck - till min stora glädje! I Örby/Stockholm hade vi flera, bl.a. en som var planterad mot två sidor av gatorna (vi hade hörntomt). Det var en amerikansk hagtorn som var planterad på 40-talet och som växte otroligt. Den hade 7-10 cm långa stenhårda tornar, vilket inte var så trevligt när taggarna låg i gräsmattan och vi hade hund. Vi försökte oss på att klippa den några gånger men gav upp. Tornarna gick rätt igenom skor och gummistövlar så det slutade med att vi fick anlita hjälp - som också fick ta med skräpet som blev. Men det kom inte in någon ovälkommen - den vägen!
    Sen hade vi en friväxande häck mot grannen, vilket gjorde att man fick ansa och klippa flera gånger per säsong. Alltså när vi flyttade hit så bestämde jag mig för att aldrig ha nån häck igen - men snyggt är det!!
    KRAM/Susie
    KRAM/sUSIE

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar