Man ska aldrig säga aldrig... eller att gult är fult

Vad jag förstår finns det fortfarande ett ganska stort motstånd till gult i trädgården. Efter att ha sett Ulla Molins trädgård var jag inne på det spåret själv. Den gula färgen är bannlyst i hennes fantastiska trädgård och för att få en lika fin trädgård grävde jag upp varenda gul blomma jag ägde. Jag minns jag hade stora problem med de gula krokusarna som var spridda precis överallt och lovade mig själv att jag skulle aldrig göra om misstaget att plantera gult igen.
  
Man ska ju som sagt aldrig säga aldrig för det dröjde inte så länge förrän jag ändrade mig och planerade gula krokusar, gula tulpaner, gula azaleor, gult gräs och gulblommande träd och buskar i mängder. Genom åren har det blivit en stor favoritfärg i min trädgård, framför allt såhär på vårkanten. 

Igår kom den första lediga soldagen och jag var ute i det fantastiska vårljuset. Det är något visst med de första utslagna krokusarna som lyser upp bland de bruna löven även om de inte är gula.

 
Jag brukar ha en förkärlek för mörkt röda höstljung men i fjol satte jag gula i mina amplar och de har glatt mig hela vintern igenom. Det gula gräset i framkanten tillhör mitt första planterade prydnadsgräs och nu äntligen har jag beslutat att dela det och utvidga dess plats i rabatten rejält. Jag skulle helst vilja få det att samsas med gula vildtulpaner men över hela rabatten hovrar en jättestor uppstammad ädelcypress som kanske förmörkar läget lite väl mycket för tulpanerna. Men man kan alltid prova.


Jag ska också plantera fler trollhasslar... vilket jag säger varje vår men i år ska jag verkligen göra det! De är riktiga piggelinare med sin fantastiska blomning när den behövs som bäst och väldigt anspråkslösa buskar resten av året. Min gula 'Pallida' är inte så gammal medan den rödblomande 'Diana' har stått länge på sin plats. Den har nått ögonhöjd så knäar man lite när man går förbi så kan man få se de fantastiska blommorna mot en blå vårhimmel. Visst får man en liten föraning av kommande körsbärsblomning?



Ha en fortsatt härlig vecka och säg aldrig aldrig vilket var temat hos Trädgårdsfägring.


Lotta

Kommentarer

  1. Jag har massor av gula blommor och har aldrig riktigt förstått varför "gult är fult" i en trädgård. Visserligen har vi alla olika smak när det gäller både färger och stilar på trädgårdar, men att så många inte gillar gult är faktiskt lite konstigt!?
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  2. Hej Lotta!
    Beror nog helt på vad det är för växt, men inte är gult fult. Din trollhassel ser helt fantastisk ut.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  3. Pallida har jag inte men eftersom även jag älskar dem så står den på önskelistan, den evigt långa :) Gult som på våren älskar jag - det är mera citrongult och fullkomligt lyser i lunden. Så färgen har aldrig varit bannlyst hos mig. Kanske är det så att om man har en liten trädgård och vill vara strikt så behövs en renodling i färgskalan? Men jag aktar mig fortfarande för aldrig... ;)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  4. Hej Lotta,

    Ler lite när jag läser om hur du kämpade för att utrota allt gult i din trädgård efter att inspirerats av Ulla Molin, bara för att sen plantera in gult igen några år senare. Känns bekant. Har själv försökt pilla bort gula krokuslökar som hamnat under en magnolia, inte lätt när man ska vara rädd om magnolians rötter... och än idag blommar gula krokusar under magnolian. Nu tycker jag det är vårvackert.
    Alltmer gult kommer in även i min trädgård, även om jag ibland kan tycka att vissa gula bladväxter ser sjuka ut och därför ha lite svårt för dem. Men på rätt plats så går även det. Senaste "måste-ha" tanken var förresten en blandning av lysande gula röllikor och ljuslila praktvädd. Vi får väl se om det förverkligas i sommar.

    Ha det gott! Ulrika

    SvaraRadera
  5. Skrivit lång kommentar två gånger som halkat av...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar