Rabattbeskrivning: Fjärilsrabatt utan fjärilar



Min fjärilsrabatt är ett lyckat misslyckande. Den är inne på sitt andra år och planterad med väldigt vanliga solälskande växter som jag trodde skulle attrahera mängder med fjärilar. Det är sannerligen inte många fjärilar som fladdrat runt här i sommar men rabatten har ändå varit väldigt fin denna soliga och torra sommar. Just nu är den bästa blickfånget från altanen och färgerna plockas perfekt upp av dammrabattens hosta, blodormrot och violruta som blommar lite längre ner i trädgården. Jag är såå nöjd! Jag är också nöjd med K som spontanköpt ett lerkrus till mig när han var på en loppis.






(Rabattens växtlista: Olika sorters nepeta, vinlök, vita tulpaner, grekvädd, lavendel, stenkyndel, gurkört, ros 'Veilchenblau', blodormrot 'Blackfield', en envis pensé, kärleksört, rudbeckia 'Magnus' och olika sorters salvia, gul sommardahlia, amsonia, alunrot, hjärtaster).

Lotta

Kommentarer

  1. Jättefin rabatt och kruset passar verkligen. Trädgården behöver de lite större prylarna. Det har varit ojämnt med fjärilar. Till min förvåning har det vari väldigt få nu. Det brukar vara mängder i Rosenflockeln den här tiden.
    Ha det fint
    Helene

    SvaraRadera
  2. Hej Lotta!
    Din rabatt är fin, och den envisa Pensén är söt. Fjärilarna har inte varit många hos mig, kanske för att Summer snow, inte finns mer, den brukade locka till sig många besökare.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  3. Hei Lotta!
    Det virker som det er stor forskjell på sommerfuglbesøk i år. Her har vi hatt utrolig mange hele sommeren igjennom. Du har flott utsikt til fra altanen:-) Bare å nyte.
    Ha en fin uke/Eirin

    SvaraRadera
  4. Det blev väldigt fint och nästa år är förhoppningsvis fjärilarna tillbaka. Vet inte om jag heller sett så många, undantaget kålfjärilarna :) Men nu kommer kålen tillbaks igen.

    Kram, Carina

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar