Mitt eget smultronställe

Det är inget snack om saken: lövsalen i vår trädgård är mitt alldeles egna smultronställe.
Lövsalen kallar vi hörnet ner mot skogsdungen där jag först planterade ett körsbär, ett päronträd och vad jag trodde var en kaukasisk vingnöt. Lite senare hittade en rödbladig hassel hit själv. Det är dessa träden som fortfarande räknas som de dominanta här nere, förutom skogens rönnar, sälg och al som flankerar gränsen. De stora stenarna som troligen husbyggarna en gång i tiden forslade hit är också ett karakteristiskt inslag i miljön. De ligger någorlunda samlade vid gränsen.... om man räknar gränsen som 2 meter bred.
Vit- och gulsippor, ramslök, primula, narcisser, ormbunkar, nysrot, hosta, sockblomma, vårärt, liljekonvalj, julros, rökblad och så småningom förhoppningsvis en mängd krolliljor hittar man i bottenskiktet. Mellanskiktet består av bl.a. azaleor, narrbuske, häxal och vipphortensia.

För några år sedan byggde jag upp en liten stenmur, grävde ner några trästolpar som gångar och monterade vår gamla parabol på en pinne som fågelbad. Sen släpade jag ner min gungstol och sen dess är det favoritplatsen nummer 1.
För många är det första intrycket att det ser slarvigt och vildvuxet ut här nere med döda träd, inte så lite ogräs, omarkerade rabattkanter och rent ut sagt en salig röra bland växterna, men det är lite det som är tanken... en helt kravlös plats som är ganska fin ändå!
Den senaste gästen som påpekade att jag borde klippa och såga ner för att släppa in ljus samt rensa bort lite ormbunkar tvingade jag ner i gungstolen medan jag gick in och kokade kaffe. När jag kom ut igen så lät det helt annorlunda och jag fick nästan inte upp henne ur stolen (så det gör jag inte om igen 😁).



Fler smultronställen hittar ni hos Trädgårdsfägring.
Ha en härlig vecka

Lotta



Kommentarer

  1. Vackert! Förstår att det är ett riktigt smultronställe.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Förstår precis! Har liknande miljöer i min trädgård som skänker mig lugn och ro. Väldigt fin miljö du skapat!
    Ha det bra.

    SvaraRadera
  3. Hej Lotta!
    Ser helt fantastiskt ut.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  4. Jag har alltid beundrat din lund på bild. Det strålar lugn ur bilderna. Förstår inte riktigt att man måste säga allt man tänker... Men klokt att du fick satt personen ner. Jag kan göra reflektioner om att jag kanske inte gjort likadant men det är ju helt rätt där jag är och för den trädgårdsägaren. Sen undrar jag - växten jämte helleborusen den som har gröna lite näbbiga blommor vad är det?

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  5. Tänk om jag hade haft en sån trädgård! Med stora ytor så jag kunde skapa en riktig lund!! Min lund är typ 6 x1 meter men man får vara nöjd trots allt :)
    En lund med en matta av vitsippor är verkligen en dröm!

    Ett perfekt smultronställe :D

    Kram

    SvaraRadera
  6. Vilken plats! Där kan jag sitta när du går in och gör en balja te, jag kommer inte att resa mig upp!

    SvaraRadera
  7. Vilken fin plats nog förstår jag att det är ditt smultronställe verkligen så mysigt.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar