Taskiga siktlinjer men vårens härliga blickfång

Det är fascinerande med trädgårdsdesign. Knep man kan ta till för att förstora, förlänga, krympa och allt möjligt annat. Det vore roligt att behärska men tyvärr, det är inte min starka sida. 
Siktlinjer i trädgården hörde jag först talas om för bara kanske 10-12 år sedan. Dessförinnan var rumsbildning och blickfång det enda jag försökte mig på och kände att jag faktiskt kunde påverka. Siktlinjer finns ju redan men det gäller att upptäcka och framhäva de bästa. Hur svårt som helst tycker jag! Vad fastnar blicken för och vad får en att vilja gå vidare i följande bilder? Skogsstigen känns väl mysig att gå på men slutar till synes i ett bambubuskage. Promenaden över gräsmattan leder till ett svart hål och på den följande bilden hägrar en sittplats. Jag behöver definitivt arbeta på mina siktlinjer. 
Vid ett tillfälle stammade jag faktiskt upp en buske för att förlänga siktlinjen i min trädgård. Tyvärr öppnade jag då upp vyn till grannen som några veckor senare placerade ut två plastfigurer i skinande metallfärg: ett knallblått klot och en skinande grön pyramid. Jag inhandlade snabbt en starkväxande klematis och planterade igen siktlinjen!


Nej, jag lämnar siktlinjerna för tillfället och letar vårtecken vilket gör mig glad igen. Blickfång om något! 


Riktiga siktlinjer hittar ni hos Trädgårdsfägring.

Ha en härlig vecka!

Lotta

Kommentarer

  1. Hejsan!

    Då är vi i alla fall två som inte anser att siktlinjer är ett måste. Jag har liksom du, byggt upp trädgården i naturen på stenig skogsmark. Där tvingas jag underordna mig naturens ordning, var man kan ta sig fram bestämmer inte jag.

    Jag förstår att du planterade en Clematis i siktlinjen!

    SvaraRadera
  2. Hej Lotta!
    Så fina bilder från din vackra trädgård, och både krokus och snödroppar, härligt.
    Jag blir nyfiken på vart stigen och det svarta hålet leder.
    Det var annorlunda dekorationer, hos grannen.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  3. Siktlinjer - jag googlade för jag tycker det är lite förvirrande... Och jag ser det som en linje blicken följer fram till ett blickfång i eller utanför trädgården. Så i min värld, måhända baserad på bristande förståelse, så har du siktlinjer. Jag blir väldigt nyfiken på det svarta hålet, ett som jag dessutom kan tänka mig att träda in i :) Grannens trädgårdskonst... ..javisst är klematis vackert...

    Ha det gott! Kram, Carina

    SvaraRadera
  4. Ja man upptäcker hela tiden nya saker ... som siktlinjer. Sedan kan man ju välja att bejaka eller inte. Ser ut som om våren är på god väg hos dig. Läckert med alla tidiga buskar och lökar mm.
    Ha det gott
    Helene

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar