Längs minnenas allé

Nuförtiden sparar jag inte mina trädgårdstidningar utan i början på året går jag igenom gamla nummer, river ut det jag vill spara och samlar klippen i en tjock liten bok. Naturligtvis får man en mängd idéer genom att bläddra igenom tidningar på det sättet. Speciellt nu då man sitter inne och inte kan göra så mycket trots att energin bubblar. De senaste veckorna har jag blivit sugen på att göra trädgården mer inbjudande under vintertid. Speciellt en sådan här vinter då blötsnö och kyla ligger som ett tungt täcke över alla nedböjda grenar. Spaljéer, bågar, pergolor i kraftigare utförande än de jag har idag står högst på önskelistan. Lyktor och ljusslingor finns där också och naturligtvis växter som är vackra på vintern. 

Idag tittade solen fram och jag tog med min kamera ut för att få lite vinterbilder.... eftersom jag hade sett veckans tema hos trädgårdsfägring tänkte jag det kunde vara roligt att se lite 'flera år senare-bilder'. Bilderna till vänster är från januari 2003 och de till höger från idag, samma vinkel.

Norra entrégången: här har byggts, träd och granar har växt upp och häckar planterats om.
Södra lavendelgången: här har 'Accolade' till vänster fått en rejäl stam. Andra träd har växt upp och växthus flyttats.
Gräsmattan: Vinbärsbuskar har flyttats, träd har dött, buxbom har planterats liksom träd som växt upp.

Roligare än så blev det inte... Jag är förvånad över hur lite som förändrats över 20 år! 

Det var mycket roligare att gå på jakt efter vad som är fint idag: 

Trollhassel, ormhassel och linslusen Svante. Bortglömda lyktor, bleknande glasbär och magnoliahopp...


...och jag fick några idéer på vad jag kan förbättra för att få trädgården mer vintervänlig. Jag ska börja med fler fågelholkar redan i morgon och minnena får vänta... just nu känner jag bara framtidshopp.

Besök trädgårdsfägring för vandringar längs minnenas allé, här blev det inget.

Ha det så fint

Lotta


Kommentarer

  1. Hej Lotta!
    Ser en skillnad på de första bilderna, inte lika synligt till grannen, träd som vuxit och blivit stora. Skillnaden syns kanske bäst när det är grönt. Det finns alltid något att förbättra. Mina växtstöd skall jag förhoppningsvis få lite bättre så honungsrosen kommer till sin rätt. Härligt med planer. Fåglarna kommer att bli glada.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  2. Så vackra bilder - och jag håller med dig, På bilderna såg man inte att det gått så många år!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  3. Fåglar i trädgården är härligt. Här hänger några matare i en ek en bit från köksfönstret och en solig dag som idag är det kul att sitta och titta på deras eviga ätande. De behöver tydligen äta sin egen vikt varje dag... Svindlande tanke...

    Om man har en bra struktur behöver den inte förändras i grunden - det räcker med mindre justeringar. Ja - säger jag som alltid lyckas dra igång stora projekt ;)

    Kram, Carina

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är klart jag blir glad för en kommentar men känn inget tvång.

Populära inlägg i den här bloggen

Fembladig akebia (eller chokladvin?)

Plötsligt i paradiset

Bågarna bågnar